Startsidan

Hem |  Anslagstavla  |  Synpunkter  |  A-Ö  | Kartor | Anpassa  |  Självbetjäning  |  International  |  Kontakt |  Logga in

Lyssna på sidan eller markerad text med ReadSpeaker
Turism

Lägenhetsregistret

Från den 1 juni 2010 ska fastighetsägare i Ödeshög rapportera in uppgifter till Ödeshögs kommun som ajourhåller lägenhetsregisteret.

Den som äger flerbostadshus eller småhus ska rapportera nytillkomna, förändrade och borttagna bostadslägenheter till kommunen enligt lagen om lägenhetsregister (2006:378).

Rapporteringen sker i huvudsak i samband med hantering av bygglov. Mer information och blanketter hittar du i högerspalten.

Syftet med lägenhetsregistret


När lägenhetsregistret är upprättat i hela Sverige kommer Skatteverket att folkbokföra personer på lägenhet, i stället för på fastighet som idag. Registret ska bland annat göra det enklare och billigare för samhället att ta fram hushålls- och bostadsstatistik. Statistiken används som underlag för samhällsplanering och forskning.

Fastighetsägarens roll


Ägare av flerbostadshus eller småhus med mer än en lägenhet är skyldig att rapportera till kommunen om förändring i lägenhetsbeståndet. Uppgifterna ska lämnas senast en månad efter att förändringen har skett. Uppgifter lämnas in vid:
  • Nybyggnad
  • Ändrad användning
  • Sammanslagning/delning
  • Rivning

De flesta småhus innehåller bara en bostad och då behöver fastighetsägarna inte rapportera in uppgifter utan dessa hämtas från fastighetsregistret.

Blanketten skickas till:
Ödeshögs kommun
Miljö och byggenheten
599 80  ÖDESHÖG

Lägenheter
Senaste publiceringsdatum: 2016-07-29
Växel: 0144-350 00 | E-post: kommun@odeshog.se | Fax: 0144-350 30 | Stora torget 3, 599 80 Ödeshög | Klicka här för alla adresser