Lyssna på sidan eller markerad text med ReadSpeaker

Störningar

Detta kan du som hyresgäst göra

Det finns inga speciella tider när det är tillåtet att ha musik eller tv på hög volym, festa eller likande. Normal hänsyn och sunt förnuft är grunden till ett gott boende för alla. Hyreslagen säger också att man "skäligen bör tåla" vissa störningar. Det innebär till exempel ljud av barns lek eller ljud av borrning eller spikning, flytt av möbler vid enstaka tillfällen med mera inte är en störning. Blir du störd, så ta i första hand kontakt medd in störande granne direkt. Om det inte leder till någon förbättring anmäler du störningen till oss.

Detta gör vi

Om vi får klagomål kontaktar vi alltid den störande. I första läget ger vi information om anledningen till klagomålet. Vid upprepade eller särskilt allvaraliga störningar skickar vi ett formellt varningsbrev. Om den störande trots detta inte upphör att störa kan det leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Om det är akut

Om du är störd av dina grannar och inte själv har möjlighet att påpeka detta tar du kontakt med oss. Dagtid ringer du vår växel 0144-353 00. När kontoret är stängt kan du istället ringa vår störningsjour, telefon 011-14 96 40

När du anmäler en akut pågående störning åker jouren till platsen och kontrollerar situationen. Om störningen fortfarande pågår och hörs väl tar man direkt kontakt med den störande hyresgästen och informerar denne om att kringboende känner sig störda.

Upprepade störningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Senaste publiceringsdatum: 2018-06-28

Telefon: 0144-353 00  |  E-post: odeshogsbostader@odeshog.se  |  Fabriksvägen 5, 599 33 Ödeshög