Ägarbyte av fastighet
Om du säljer din fastighet är det viktigt att du anmäler ägarbytet så betalningsansvaret för dina renhållningsabonnemang överlåts till den nya ägaren.
Som fastighetsägare behöver du betala en avgift för dina renhållningsabonnemang (avfallshämtning, slamtömning/latrinhämtning). Eftersom kommunens renhållningsavdelning inte får information om försäljning av fastigheter från något register är det viktigt att du som säljer fastigheten själv anmäler detta innan köpet träder i kraft.
Så här fungerar ägarbytet
- När den nya ägaren registrerats med namn och personnummer övergår betalningsansvaret till denna. Fram till dess att ägarbytet anmäls är säljaren betalningsansvarig.
- Har säljaren redan betalt avgiften för sophämtning då ägarbytet sker gör vi en återbetalning till säljaren för den tid som denne eventuellt har betalt för men inte kommer att äga fastigheten (belopp under 100 kronor återbetalas dock inte).
- Den nya ägaren kommer att få en egen faktura som avser del av årsavgiften från det datum som anges som tillträdesdag.
Ödeshögsbostäder AB
0144-353 00 växel
Besöks- och postadress
Fabriksvägen 5, 599 33 Ödeshög
odeshogsbostader@odeshog.se
Ekonomiassistent
Elisabet Pantzar
Tel: 0144-353 10
elisabet.pantzar@odeshog.se