Bygga, bo och miljö
- Avfall och återvinning
- Bostäder och boendemiljö
- Brandskydd och sotning
- Bygga nytt, ändra eller riva
- Djur och lantbruk
- Energi och uppvärmning
- Kemikalier
- Lantmäteri och kartor
- Naturvård och parker
- Obebodda hus
- Samhällsutveckling
- Vatten och avlopp
Bygglovsprocessen
Här förklarar vi hur bygglovsprocessen ser ut
1 Ansökan
Du lämnar in en ansökan om bygglov. Vi tar hand om ditt ärende och du får ett meddelande om ansökan är komplett eller om du behöver komplettera med ytterligare uppgifter eller matieral. När handlingarna är kompletta börjar vi handlägga ditt ärende. Vi kontrollerar att ansökan stämmer överens med eventuell detaljplan och andra bestämmelser och att lagstiftningen följs. I bygglovskedet granskas även utformning, tillgänglighet och placering på tomten. Om grannar eller andra remissinstanser, som till exempel miljöenheten och räddningstjänsten, ska höras startar det nu. De har normalt två veckor på sig att svara.
2 Bygglov
Vi beslutar om bygglov utifrån alla underlag som lagts till ärendet. Enligt lag ska vi besluta i ett ärende inom 10 veckor från det att ärendet är komplett, det vill säga att vi fått in alla handlingar, ritningar, remisser och grannsynpunkter. Särskilda skäl kan göra att handläggningstiden förlängs med maximalt 10 veckor. Om så är fallet får du ett meddelande från oss. Oftast är det handläggaren själv som fattar beslut om lov. I vissa fall måste dock beslutet fattas av samhällsbyggnadsnämnden som sammanträder 1 gång/månad. Beviljade bygglov kungörs i Post- och inrikes tidningar och meddelande om kungörelsen skickas till berörda sakägare. Om ingen har överklagat inom fyra veckor från kungörelsen vinner beslutet laga kraft.
3 Tekniskt samråd
Vi kallar dig till ett möte som kallas för tekniskt samråd. Det är kommunens bygglovhandläggare/inspektör, byggherren och kontrollansvarig som deltar. Vi diskuterar bland annat byggherrens ansvar, byggets planering och organisation, förslag till kontrollplan och väsentliga tekniska egenskaper. Bygglovhandläggaren för protokoll som sedan skickas ut till mötets deltagare efter samrådet. Nu bestäms villkor för att påbörja, tid för arbetsplatsbesök samt vad som krävs för ett slutbesked, så att du ska få börja använda byggnaden.
4 Startbesked
När alla tekniska handlingar som krävts i ärendet framförts och byggnaden kan anses komma att uppfylla de krav som ställs, kan ett startbesked ges. Det kan vara handlingar så som geoteknisk undersökning, färdigställandeskydd, kontrollplan, brandskyddsdokumentation med flera. Nu kan byggnationen starta. Om du börjar byggnationen innan du har fått ditt startbesked kan du bli skyldig att betala byggsanktionsavgift.
5 Arbetsplatsbesök
Vi gör minst ett arbetsplatsbesök under byggarbetet. Då kommer vi till byggplatsen och går igenom kontrollplanen. Byggherre och kontrollansvarig medverkar vid besöket.
6 Slutsamråd
När bygget är färdigt hålls ett slutsamråd på byggplatsen. Under mötet går vi igenom utlåtanden som den kontrollansvarige gjort och ser efter så att kontrollplanen har följts och att alla slutliga handlingar, som krävts i startbeskedet lämnas in.
7 Slutbesked
Ett slutbesked utfärdas när byggherren har visat att alla krav som gäller för åtgärderna enligt lovet, kontrollplanen, startbeskedet och eventuella beslut om kompletterande villkor är uppfyllda. Ett slutbesked krävs för att du ska få ta byggnaden i bruk. Om du flyttar in eller börjar använda byggnaden innan du fått slutbesked kan du bli skyldig att betala byggsanktionsavgift.
Du kan få slutbesked även om mindre brister finns kvar. Isåfall görs en anmärkning på bristerna som du får åtgärda senare. Om det är fråga om en större brist kan ett tillfälligt slutbesked (interimistiskt) ges som gäller fram tills du åtgärdat bristen eller gjort en nödvändig kontroll. När bristen är avhjälpt eller kontrollen är gjord prövar samhällsbyggnadsnämnden slutligt frågan om slutbesked.
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Bygglovshandläggare/inspektör
Axel Erlandsson
0144-351 09
axel.erlandsson@odeshog.se