Eleverna inspirerar framtidens skolgård

Elever på Fridtjuvbergskolan har tillsammans med projektledare och landskapsarkitekter, varit med och tagit fram idéer för framtidens skolgård vid den nya Fridtjuvbergskolan, som planeras att byggas med start 2026.
Arbetet med skolprojektet inleddes under hösten 2024, där eleverna fick vara delaktiga i att skapa en
attraktiv, inspirerande och lekfull skolgård. Genom olika aktiviteter har projektledningen samlat in
elevernas tankar och idéer, som sedan bearbetats av landskapsarkitekter och projektgruppen.
– Vi har genomfört tre olika aktiviteter med eleverna, varav en leddes av organisationen Framtidsfrön.
Att involvera alla elever i framtidens skolgård är ett fantastiskt initiativ av Ödeshögs kommun. Det har
varit roligt att ta del av deras önskemål, visioner och lösningar, säger projektledare Örvar Kristinsson.
Elevernas teckningar formar framtidens skolgård
Som en del av processen har alla elever fått rita en egen bild med temat skolgård. Dessa teckningar har
sammanställts och analyserats som en del av den kvantitativa datainsamlingen. Totalt har 244 unika
teckningar samlats in, där eleverna fritt har fått illustrera sina idéer. Bilderna innehåller allt från pooler
och kojor till lekställningar och bollplaner.
– Vi har analyserat över 1000 unika attraktioner och identifierat återkommande teman. Dessa teman har
sedan gått vidare till beslut, där alla elever fått vara med och påverka. Det känns fantastiskt att ha
involverat dem i både idé- och beslutsstadiet, berättar Örvar.
Den kvantitativa analysen har varit värdefull i prioriteringen av skolgårdens utformning. Den hjälper oss
att ta hänsyn till elevernas önskemål och behov på ett strukturerat sätt, vilket underlättar projekteringen.
Workshops och kreativa modeller
Förutom teckningarna har två andra aktiviteter med kvalitativa inslag genomförts.
Den första var en workshop i samarbete med Framtidsfrön*, där elever i årskurs 3** fick skapa modeller
av sin drömskolgård. Med hjälp av material som piprensare, kartong och papper skapade eleverna både
2D-ritningar och 3D-modeller. Framtidsfrön arbetar för att stimulera kreativitet, nyfikenhet och
självförtroende i att omsätta idéer till handling – något som även har bidragit positivt till detta projekt.
– Samverkan mellan elever och Framtidsfrön har varit ett spännande inslag. Vi kan redan nu lova att
minst ett par av elevernas idéer kommer att finnas med i den slutliga skolgården, även om vissa
lösningar kan behöva anpassas för att uppfylla lagkrav och säkerhetsföreskrifter, tillägger Kristinsson.
Den andra aktiviteten var en workshop där elever från olika årskurser fick arbeta med känslor kopplade
till skolgården. Syftet var att identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras, för att skapa
en trygg och trivsam miljö för alla.
– Sammanfattningsvis har Ödeshögs kommun gjort en inspirerande satsning på sina barn och elever. Att
ge dem möjlighet att påverka sin framtida skolgård är både lärorikt och värdefullt, avslutar Örvar
Kristinsson.
*Framtidsfrön är en organisation som Ödeshögs skolor samverkar med inom SYV-uppdraget i flera
årskurser.
**Årskurs 3 har representerats av elever från både Fridtjuv Bergsskolan och Rökskolan.