Eleverna tar adjö av gamla Fridtjuv Bergskolan

I veckan var det dags för elever att säga adjö till delar av Fridtjuv Bergskolan som ska rivas. Eleverna fick i en adjöceremoni skriva och rita hälsningar i byggnaderna.
Klasserna samlades och sjöng en omskriven sång till byggnadernas ära och fick sedan en tid att gå in i klassrummen och skriva eller rita en hälsning.
Det är viktigt med ceremonier för att både visa aktning och tänka på det förgågna, samt att markera viktiga övergångar man är med om under livet. I skolan försöker vi alltid ta tillfället i akt att uppmärksamma historia och träna elever att tänka kring övergångar och delta i samlingar, säger Linda Buzzelli Sundström som är rektor F-5.
De nuvarande skolbyggnaderna kommer att rivas och ersättas med en helt ny och modern skola och kulturskola. Det kommer att hända mycket på skolområdet inom närmaste åren och den nya skolan beräknas stå klar 2029.
Vi är mycket spända inför allt spännande som ska hända. Det är inte många som får vara med om en skolbyggnation. Det kommer finnas många tillfällen till lärande och mycket att se fram emot de kommande åren, säger Linda.
Läs mer:
Allmän påverkan kommer att kommuniceras via servicemeddelande på startsidan på kommunens webbplats.

