Första spadtaget för nya Fridtjuv Bergskolan

Idag, fredagen den 23 januari togs det första spadtaget för nya Fridtjuv Bergskolan och Kulturskolan. Den nya skolan blir en modern, trygg och hållbar skolmiljö för elever från förskoleklass till årskurs 6. Kulturskolan kommer att flytta från nuvarande lokaler till anslutande skolbyggnad och kommer att få lokaler för musik, orkester, dans och teater. Skolan beräknas stå färdig 2029.
Ett 50-tal personer - elever, politiker, media och tjänstepersoner var på plats vid det första spadtaget. Jonas Andersson, kommunstyrelsens ordförande, hälsade alla välkomna till detta högtidliga och historiska ögonblick.
Det här är ett speciellt tillfälle för Ödeshög. Vi står på en plats som bär på historia och många minnen. Vi gör det med respekt för det som är och har varit, men också med ett tydligt ansvar för framtiden. Att bygga en ny skola handlar ytterst om att ge våra barn och unga de bästa möjliga förutsättningarna att lyckas, säger Jonas.
Elever och personal har varit delaktiga i utformningen av skolan, och skolgården har skapats efter idéer från elever som tidigare har deltagit i workshops.
Linda Buzzelli Sundström, rektor för Fridtjuv Bergskolan talade om skolans historia i Ödeshög, Fridtjuv Bergs idé om en skola för alla och visionen för framtidens lärmiljöer.
I samband med ceremonin grävdes även en tidskapsel ner. Den kommer ligga under nya skolans grund. Tidskapselns läge kommer märkas ut i den nya skolan och jord från platsen kommer sparas för att markera den historia som skapas idag. Den innehåller delar från de gamla skolbyggnaderna samt elevernas tankar och hälsningar till framtiden. Elevrådet sänkte ner tidskapseln under fin musik av Kulturskolan.
Tidskapselns plats kommer att märkas ut i den nya skolan som en symbol för kontinuitet, delaktighet och framtidstro. säger Linda.
Kultur och fritidschefen Jenny Carlsson ser fram emot den nya kulturskolan och fick tillfälle att presentera kulturskolans verksamhet och att barn och unga har möjlighet att delta i undervisning i cirka 30 olika instrument och ämnen.
Teodor Johansson, ordförande i barn och utbildningsnämnden talade om att ombyggnationen av Fridtjuv Bergsskolan är en del av större satsningar för bättre skollokaler i kommunen. Han lyfte också att god samverkan mellan politiken, förvaltningar och verksamhet möjliggör dagens första spadtag.
Kommunstyrelsens ordförande Jonas Andersson fick de inledande orden före ceremonin med det första spadtaget;
- Att riva en skola tillhör inte vardagen. Det är inget man gör lättvindigt. Men ibland är det just det som krävs för att kunna bygga nytt, klokare och mer hållbart. När vi sätter spaden i marken i dag markerar vi inte bara starten på ett bygge, utan ett långsiktigt åtagande för kommande generationer i Ödeshög, säger Jonas.
Första spadtaget togs av kommunstyrelsens ordförande Jonas och elevrådsrepresentanter från elevrådet.
Det blev ett högtidligt och spännande ögonblick med mycket förväntan på det nya bygget. Barnen ser fram emot den nya skolan. Några representanter från elevrådet som var med vid spadtaget säger;
Roligt och spännande. Coolt att få vara med och ta första spadtaget.
Spännande och kul men lite jobbigt att det kommer vara byggarbetsplats så länge
Jättekul och jättebra för den nya skolan ser så bra ut! Tack för att ni bygger en ny skola
Stunden avslutades med mingel, frågestund och fika ute på skolgården för de vuxna medans elevrådet fortsatte firandet med fika inomhus tillsammans med övriga elever på skolan.

