Synpunkter och klagomål inom bildningsförvaltningen
Dina synpunkter och klagomål är värdefulla för att vi ska kunna förbättra och utveckla verksamheten.
Enligt skollagen 4 kap. 8 § ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål på utbildningen. Om du som vårdnadshavare har synpunkter eller klagomål vill vi gärna veta det. Vi ser det som ett tillfälle att förbättra och utveckla vår verksamhet. Du som elev har också möjlighet att framföra synpunkter eller klagomål på verksamheten.
Vem framför jag mina klagomål till?
Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller om du är missnöjd med något ska du i första hand framföra det till pedagog/mentor i verksamheten. Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår ska du vända dig till rektor/enhetschef så att verksamheten själv får möjlighet att agera.
Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras. Inom 14 arbetsdagar ska du ges ett svar på klagomålet. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att utreda. Behöver vi mer än 14 arbetsdagar meddelar vi dig orsaken till fördröjningen.
Observera att handlingar som skickas till kommunen diarieförs och blir allmän handling. Behandling av personuppgifter sker enligt Dataskyddsförordningen, GDPR.
Kan jag vara anonym?
Ja, men om du är anonym finns ingen möjlighet att återkomma till dig med information om hur vi har behandlat dina synpunkter eller klagomål.
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se
Rektor Fridtjuv Bergskolan och Rök skola
Linda Buzzelli Sundström
linda.buzzelli-sundstrom@utb.odeshog.se
0144-350 56
0761277655
Kontaktas i första hand via mail, inkludera telefonnummer i ert meddelande om ni önskar bli uppringda.
Rektor Lysingskolan
Richard Olofsson
0144-350 81
richard.olofsson@utb.odeshog.se
Rektor förskola
Helena Häretun
0144-350 82
helena.haretun@odeshog.se