Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Kommunstyrelsens beslut i korthet i februari
Införande av policyprogrammet Huskurage, inriktningsbeslut om ny skola i Ödeshög samt utveckling av Omberg som besöks- och rekreationsområde. Det var några av de ärenden som behandlades på kommunstyrelsens möte i februari.
Här kommer ett referat efter kommunstyrelsens sammanträde 2 februari 2022. Referatet innehåller endast ett begränsat urval av ärenden. Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelsen och protokoll där yrkanden och reservationer framgår, finns tillgängliga här: Möten, handlingar och protokoll
Medgivande till försäljning av fastigheterna; Hästholmen 7:61 (Dr Frödins väg 1 A-D, 5 A-F), Hästholmen 7:45 (Villagatan 9A-D) samt del av Hästholmen 7:62 (Villagatan 10 A-D)
Det helägda kommunala bolaget Ödeshögsbostäder AB är i behov av kapital för att kunna bygga nya hyresbostäder i kommunen och kunna renovera befintligt bestånd. För att minska upplåningsbehovet för sådana satsningar har styrelsen beslutat att föreslå sin ägare Ödeshögs kommun att få avyttra viss del av sitt lägenhetsbestånd i Hästholmen. Aktuellt bestånd är fastigheterna på Dr Frödins väg och Villagatan. Berörda fastigheter är Hästholmen 7:61, Hästholmen 7:45 samt del av Hästholmen 7:62. Totalt 18 lägenheter. Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att Ödeshögsbostäder AB får sälja fastigheterna och att avkastningen från försäljningen ska användas till nybyggnadtion av hyresbostäder.
Svar på remiss - Regional transportinfrastruktur 2022-2023 för Östergötlands län
Region Östergötland har i uppdrag att upprätta en ny Länsplan för regional transportinfrastruktur (LTP) som skickats på remiss till länets kommuner. LTP är en investeringsplan och planeringsramen uppgår till 1 745 miljoner kronor för den aktuella perioden, 2022-2023. LTP är uppdelad i kollektivtrafikåtgärder, gång- och cykelåtgärder, väginvesteringar samt utredningar. Förslaget innebär att andelen som anslås till kollektivtrafikåtgärder samt gång och cykelvägar ökar med 165 miljoner kronor, på bekostnad av större väginvesteringar. Även så kallade trimningsåtgärder (mindre investeringar i vägnätet) ökar något. I processen att ta fram en ny länsplan har dialogmöten hållits med alla kommuner i länet. Respektive kommun har i dessa framfört sin syn på brister i infrastrukturen sorterat på kommunalt gatunät, regionalt vägnät samt nationellt vägnät och järnväg. Ödeshögs kommun har i detta sammanhang tagit fram ett underlag och presenterat kommunens syn på behov och prioriteringar.
Svar på remiss - Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2023
Ödeshögs kommun har fått möjlighet att komma med synpunkter på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033. Förslaget redovisar kommande kostnadsramar respektive vilka investeringar som ryms inom tidsperioden. Den nationella planen beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och omfattar drift och underhåll i hela det statliga vägnätet, inklusive de regionala vägarna, och investeringar på statliga järnvägar och nationella stamvägar.
Förslag till översiktsplan för Tranås kommun - svar på samrådsremiss
Tranås kommun har skickat en granskningsversion av ny översiktsplan till Ödeshögs kommun på remiss. Tidigare under processen, 2020-08-26 har Ödeshögs kommun yttrat sig under samrådsskedet av översiktsplanen med upplysningar och synpunkter gällande mellankommunala frågor som:
- Landsbygdsutveckling i strandnära läge
- Nya stambanor och stationsort för höghastighetståg
- Tranås som regional nod
- Natur, fritid och rekreation
- Norra Kärr, värdefulla ämnen mineraler – Riksintresse
- Vindkraft
Tranås kommun har till granskningsversionen bemött inkomna synpunkter i en så kallad samrådsredogörelse och där det ansetts lämpligt inarbetat och justerat utifrån inkomna synpunkter. Kommunstyrelsen konstaterar att Tranås kommun har beaktat Ödeshögs kommuns synpunkter som skickats in under samrådet och att Tranås kommuns granskningsversion nu visar en god samsyn i mellankommunala frågor över kommungränserna.
Digitaliseringsstrategi
Samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram en digitaliseringsstrategi med en tillhörande handlingsplan. Syftet med kommunens första digitaliseringsstrategi är att ge en tydlig bild över hur kommunen som organisation vill fortsätta sitt arbete med digitalisering, vilket för-hållningssätt vi ska ha och hur vi ska organisera oss mer strukturerat. Detta för att i sin tur kunna ge oss större utväxling av automatisering och innovation som en ökad digitalisering kan ge. Det är också viktigt att förstå var vi är i dagsläget och vart vi vill vara i framtiden. Den slutliga mottagaren av kommunens digitaliseringsarbete är medborgarna och verksamma inom kommunens organisation. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäkitge antar digitaliseringsstrategin. För egen del beslutar kommunstyrelsen att under förutsättning att kommunfullmäkitge beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag, anta "Handlingsplan för ökad digital mognad.
Förstudie om skolfastigheter/-verksamheter utifrån lokalutredningen
Genomförd förstudie om skollokaler har utrett behovet av ny- och ombyggnation av skollokaler och dess lokalisering i Ödeshögs tätort. Förslaget är att f-åk 3 förläggs till Fridtjuv Bergskolans område och åk 4-9 på Lysingsskolans område. Kommunstyrelsen beslutar i enlighet med förslaget att förstudiens alternativ 2, med f-åk 3 på Fridtjuv Bergskolan och åk 4-9 på Lysingsskolan, ska vara gällande för ny- och ombyggnation av skollokaler i Ödeshögs tätort. Kommunstyrelsen framhåller att mellan- och högstadiet får separata enheter på Lysingsskolan med vissa gemensamma ytor. Kommunstyrelsen betonar vikten av att genomförandeprojektet tar tillvara olika intressenters perspektiv som till exempel lärar-, lärande- och barnperspektivet samt att regelbunden kontakt och möjlighet till dialog mellan förvaltningarna och olika medarbetargrupper sker kontinuerligt under hela projektets gång. Möjligheten att lokalisera en förskola på Fridtjuv Bergskolans område samt att Kulturskolans, fritidshemmens och fritidsgårdens behov ska tas med i genomförandeprocessen.
Genomförandeprocess gällande skolfastigheter/ -verksamheter
Kommunstyrelsen har beslutat att förstudiens alternativ 2, med f-åk3 på Fridtjuv Berg och åk 4-9 på Lysingsskolan, ska vara gällande för ny- och ombyggnation av skollokaler i Ödeshögs tätort. Det kommande arbetet med att förverkliga detta kommer att ha många olika faser som kan göra att genomförandeorganisationen behöver anpassas. Dock bedöms det under hela processen vara värdefullt med en särskild politisk styrgrupp samt en ledningsgrupp med god förankring i förvaltningsledningarna. Kommunstyrelsen beslutar tillsätta en politisk styrgrupp som består av kommunstyrelsens presidium, barn- och utbildningsnämnden ordförande och vice ordförande, oppositionsrepresentant för barn- och utbildningsnämnden, samhällsbyggnadsnämndens ordförande och vice ordförande samt oppositionsrepresentant för samhällsbyggnadsnämnden. Oppositionen utser sina representanter.
Skolfastigheter i Rök
Bildningsförvaltningen har behov att utöka kapaciteten för att kunna ta emot fler elever. Barn- och utbildningsnämnden har i beslut 2021-12-20, § 115 överlämnat ärendet till kommunstyrelsen för vidare ställningstaganden gällande den kortsiktiga och långsiktiga lösningen för utökad kapacitet av verksamheten vid Röks skola. Verksamhetens anger att man har behov av fyra ändamålsenliga klassrum och tillräckligt utrymme i kök och matsal för att alla elever sak kunna sitta och äta. Kommunstyrelsen ger Tekniska förvaltningen i uppdrag att skyndsamt lösa barn- och utbildningsnämndens lokalbehov i Rök. Uppdraget ska regelbundet redovisas till kommunstyrelsen.
Svar på medborgarförslag - Att Ödeshögsbostäder tillsammans med lokalpolisen och kommunens tjänstemän tillämpar policyprogrammet Huskurage
Ödeshögs kommun har fått in ett medborgarförslag med en önskan att det kommunala bolaget Ödeshögsbostäder ska ges i uppdrag att införa policyprogrammet Huskurage. Huskurage är en våldspreventiv metod för att förebygga, förhindra och stoppa mäns våld mot kvinnor och våld mot närstående i boendemiljö. Såväl Ödeshögsbostäder som kommunledningsförvaltningen ställer sig positiva till förslaget. Kommunstyrelsen bifaller medborgarförslaget och ger Ödeshögsbostäder AB i uppdrag att införa policyprogrammet Huskurage.
Svar på motion - Inrätta en fritidsbank
Feministiskt initiativ har motionerat om att inrätta en Fritidsbank i Ödeshög. I motionen beskrivs att det skulle innebära en satsning på folkhälsa och miljö genom återbruk och att det blir ett verktyg i arbetet med Agenda 2030 samt att det främjar såväl spontan som organiserad idrott och bidrar till ökat intresse för friluftsliv.
Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att motionen avslås. Socialnämnden ställer sig positiva till motionen medan barn- och utbildningsnämnden i grunden är positiva men avstår från att kommentera då frågan inte för till nämndens grunduppdrag. Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.
Fordonspolicy för Ödeshögs kommun
Sveriges klimatpolitiska ramverk säger att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast 2045, och att utsläppen för inrikes transporter ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Ett viktigt verktyg för att nå dit är att arbeta med fossilfria tjänsteresor och transporter. Ödeshögs kommun arbetar med att översätta de globala Agenda 2030 målen till ett lokalt sammanhang genom Glokala Sverige, Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) gemensamma projekt som handlar om att arbeta med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Vi påverkar miljön i positiv riktning och gör hållbara val. En del av detta är att jobba med hållbart resande. Vi behöver bilen men måste öka andelen som reser med kollektivtrafik och cykel.
Kommunledningsförvaltningen har tillsammans med Region Östergötland tagit fram en policy för resor, transporter och fordon som ska främja ett trafiksäkert, resurseffektivt och miljömedvetet resande. Syftet med policyn är att ange regler och vägledning inom området resor, transporter och fordon som uppkommer i kommunkoncernens verksamheter. Kommunstyelsen föreslår att kommunfullmäktige godkänner policyn och beslutar för egen del att godkänna riktlinjer för transporter och fordon.
Utveckling av Omberg som besöks- och rekreationsområde
På kommunstyrlsens sammanträde i december initierade Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet ett ärende som gäller utvecklingen av Omberg som besöks- och rekreationsområde. Kommunledningsförvaltningen fick då i uppdrag att i samarbete med övriga aktörer på och runt Omberg utreda hur vi utvecklar Omberg till en attraktiv besöks- och rekreationsplats för våra medborgare och besökare. Exempel på gemensamma frågor som behöver utredas är entréer till Omberg, offentliga toaletter, parkeringar, skyltar och avfall. På dagens sammanträde redogör kommunledningsförvaltningen för problemställningar, ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna samt en preliminär tidsplan på kort och lång sikt.
Lönekartläggning 2021
Lönekartläggningen för Ödeshögs kommun har utförts av en arbetsgrupp bestående av representanter från Lön/HR och chefer från samtliga förvaltningar. Kartläggningen har analyserat rådande styrdokument som tillämpas inom lönesättning samt den praxis som råder inom organisationen. Löner har analyserats inom ramen för grupper av lika arbete samt inom ramen för likvärdigt arbete. Grunden för gruppering i lika arbete har varit AID-kod. Samverkan och förankring har skett genom central samverkan (CESAM).
I lönekartläggningen har arbetsgruppen identifierat osakliga löneskillnader inom gruppen skolkurator samt gruppen arbetsledare som arbetsgivaren behöver se över under kommande lönerevisioner. Åtgärdsplan för att justera löner för dessa individer kommer att göras. I lönekartläggningen har några befattningar utmärkt sig avseende lön. Vi kan där härleda lönen till löneläget vid rekrytering, erfarenhet och kompetens. Som liten kommun har vi flera befattningar som innehas av endast en person. Detta ställer höga krav på individen som innehar tjänsten avseende kompetens, självständigt arbete och erfarenhet
Lönepolitiskt program 2022
Kommunstyrelsen beslutar att i samband med lönerevision 2022 ska chefer för tjänstemän och/eller medlemmar i fackförbund med sifferlösa avtal lönesätta utifrån individens prestation, d.v.s. vad och hur. Lönepott på 2 procent.
Chefer för medarbetare inom Kommunals verksamhetsområde lönesätter enligt avtal med individuell lönesättning. Enligt HÖK 20 genererar varje medarbetare 380 kronor samt 0,3 procent till yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg. Utöver detta finns möjlighet att äska pengar i en central pott. Beloppet som föreslås avsättas i den centrala potten är 0,2 procent av den totala lönesumman. I enlighet med lönekartläggning 2021 ska individuella justeringar göras för lärare i praktisk estetiska ämnen samt arbetsledare.
Uppföljning och utvärdering av arbetsmiljöarbetet 2021 - Kommunstyrelsens verksamhet
Förvaltningens arbetsmiljöarbete har i stort fungerat väl. Året har präglats av pandemin vilket har gjort att många medarbetare har arbetat på distans och att till exempel kompetenshöjande insatser inte har kunnat genomföras.
Föreningen Alvastraryttarna - Avskrivning av kommunalt lån
Samhällsbyggnadsnämnden har inkommit med förlag till kommunstyrelsen om att bevilja Alvastraryttarna ett bidrag om 500 000 kronor för inlösen av kvarvarande lån hos Ödeshögs kommun.
Föreningen Alvastraryttarna förvärvade Brännegården (Ödeshög 18:1) av Ödeshögs kommun för 100 kr år 2001 för att bedriva ridskoleverksamhet på fastigheten. Fastigheten värderades till 250.000 kr vid försäljningstillfället. Av denna anledning finns ett villkor i köpeavtalet som föreskriver att verksamheten skall vara ridskoleverksamhet i ideell föreningsform riktad till främst ungdomar. Om verksamheten upphör är föreningen skyldig att erbjuda kommunen återköp av fastigheten innan försäljning sker. Priset vid återköp ska beräknas enligt gällande marknadspris vid återköpstillfället reducerat med 250.000 kr.
2011 hade Föreningen Alvastraryttarna har en skuld till kommunen på 810.000 kronor hänförligt till två lån. Trots att kreditgivning inte är en kommunal angelägenhet lämnades lånen när föreningen bl. a. byggde ridhuset samt byggnation av ny stallbyggnad på fastigheten i början av 00-talet.
Kommunstyrelsen har i omgångar förskjutit slutbetalningstidpunkten på lånen. Enligt kommunfullmäktiges beslut 2011-08-29, §90 debiterar kommunen fr.o.m. 2012 föreningen ränta på lånen utifrån kommunens genomsnittliga kostnadsräntenivå året innan. Debiterad ränta under 2021 uppgick till 1,499 % Kommunen skriver ner lånen med minst 31.000 kr per år under 10 år även om debiterad och betald ränta inte uppgår till detta belopp. Efterhand som låneskulden minskat och/eller räntenivån varit låg har kommunens erhållna ränta varit lägre än det belopp som skulderna amorteras med. Den kommunala budgeten har då belastas med ökad kostnad. Vid bokslut 2021 uppgick lånet till 500 000 kronor.
Föreningen har i brev beskrivit sin ekonomi på det sättet att föreningens inte har möjlighet att amortera lånen.
Den fordran som kommunen hade på Alvastraryttarna i redovisningen 2021-12-31 bedömdes som osäker och skrevs enligt rådande redovisningsregler ner med hela beloppet. Det innebär att beloppet inte kommer belasta kommunens resultat vid beslutstillfället (om beslut tas att lånen efterskänkes).
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att kommunen efterskänker hela lånebeloppet, 500.000 kronor, till Alvastraryttarna och att kommunstyrelsen får i uppdrag att skriva om det villkorade köpeavtalet från 2001 och komplettera med ”Om verksamheten upphör är föreningen skyldig att erbjuda kommunen återköp av fastigheten innan försäljning sker. Priset vid återköp ska beräknas enligt gällande marknadspris vid återköpstillfället reducerat med 750.000 kronor.”
Svar på remiss - En förbättrad förpackningsinsamling
Utredningen om förändringar av förpackningsinsamlingen har presenterat sitt betänkande och det är nu ute på remiss. Ödeshög ser vikten av ett fullständigt producentansvar för förpackningar och införandet av fastighetsnära insamling som positivt, men att förslagen i utredningen medför omfattande konsekvenser för kommunerna. Kommunstyrelsen ställer sig bakom SKRs yttrande över utredningen och skickar in detta som sitt yttrande.
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se
Kommunledningsförvaltningen