Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Socialnämndens beslut i korthet i februari
En uppdatering från projektet Attraktivare Vård och Omsorg, redovisning av bokslut och verksamhetsberättelse och en redovisning av statsidrag är några av de saker som socialnämnden behandlade 1 februari.
Information från verksamheten
Socialchef Åke Wännman informerade att trots pandemin har verksamheten fungerat bra, många brukare har varit sjuka inom alla verksamheter dock inte på äldreboendet tack vare vaccineringen.
Många i personalen har varit smittade och åtgärder har vidtagits för att verksamheten
ska kunna fortgå. För närvarande är det många frånvarande på socialkontoret på grund av smitta.
Ny medicinskt ansvarig sjuksköterska har tillträtt, Britt Strömbäck, och kommer senare under våren att introducera sig för nämnden. Britt Strömbäck kommer framförallt vara involverad i arbetet med Nära Vård. Det informerades att socialförvaltningen förlängt sitt avtal med Boxholm där Ödeshög tar in enhetschef Erja Kumpulainen på deltid.
Åke Wännman informerar att beslut tagits om att rekrytera en vikarie för enhetschef David Siivonen till och med januari 2023, tanken är då att Erja Kumpulainen går in i rollen som koordinator inom Vård och omsorg och kommer också vara behjälplig i projektet för Attraktivare vård och omsorg.
Ett arbete har kommit ingång för rekrytering av semestervikarier med tonvikt på att rekrytera
ungdomar som ska få en god introduktion.
Sedan 31/1 säljer Ödeshög två korttidsplatser vid behov till Boxholm, om Ödeshög inte har behov av dessa själva.
Attraktivare Vård och omsorg - information
David Siivonen informerade att samrådsträffar har ägt rum med personal och enkätundersökning har genomförts. Det informeras om att en referensgrupp bildats med representanter från alla verksamheter, socialchefens ledningsgrupp har tagit beslut om delprojekt som ska genomföras.
Delprojekten som ska genomföras på prov är:
- servicebiträden – avlastning av vårdpersonal,
- introduktionspaket - nyanställda ska få bättre förutsättningar,
- utökad pool - lösa korttidsfrånvaron mer hållbart,
- varannan helg/delade turer - undersöka olika modeller för att göra delade turer och helgtjänstgöring mer attraktivt,
- kompetensutveckling - ta fram en utbildningsplan.
Härnäst ska beskrivning av delprojekten göras mer detaljerade, en tidsplan ska tas
fram, uppstart av projekten ska genomföras och personalen ska få en återkoppling.
Redovisning av bokslut och verksamhetsberättelse
Varje år ska förvaltningen redovisa bokslutet för nämndens verksamheter och presentera en verksamhetsberättelse för det gångna året.
I verksamhetsberättelsen presenteras nämndens grunduppdrag, vilka verksamheter som ingår med arbetsuppgifter, en bedömning av resultat och effekter följt av bokslut och hur man ser på utvecklingen och framtiden.
När det gäller äldreomsorg visar jämförelser att Ödeshög producerar en god kvalitet till förhållandevis låga kostnader. Svenskt näringsliv har ex konstaterat att Ödeshög har Sveriges effektivaste äldreomsorg (baserat på data från 2018). Pga Coronapandemin är det mycket svårt att bedöma resultatet för senaste året. Vi har haft stora kostnader för personal, skyddsutrustning etc men också stora intäkter via statsbidrag.
Enligt kvalitetskriterierna för LSS har vi hög standard, mycket beroende av möjligheten till egna val i servicebostad och sysselsättning. Trenden är att kostnaderna inom LSS-verksamheter/funktionsnedsättning ökar, men i en nationell jämförelse har Ödeshög låga kostnader.
Individ-och familjeomsorgen har genomfört ett framgångsrikt effektiviseringsarbete och verksamheten är nu i nivå med tilldelad budget. Noterbart är också att IFO, under Coronaåret upplevt en påtaglig minskning på efterfrågan av vissa tjänster. Således är det svårt att bedöma resultatet.
Socialnämnden godkännde förvaltningens verksamhetsberättelse och redovisning av
bokslut och la informationen till handlingarna.
Redovisning av statsbidrag
Under pandemin har inflödet av statsbidrag varit betydande och överlag är statsbidrag viktiga inkomster för kommuner.
Då statsbidragen haft en avgörande roll under pandemin har en redovisning om vad de använts till i socialnämndens verksamheter efterfrågats.
Socialchef Åke Wännman redovisar för nämnden att 13 olika statsbidrag har varit aktuella för socialnämndens verksamheter. Det redovisas vad man konkret gjort med varje statsbidrag, hur mycket kommun fått och hur mycket som nyttjats.
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se
Socialchef
Åke Wännman
0144-351 26
ake.wannman@odeshog.se
Socialförvaltningen
Nämndsekreterare/utredare
Karin Wissman
0144-350 36
karin.wissman@odeshog.se