Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Kommunstyrelsens beslut i korthet i april
Utvärdering av kommunens hantering av Covid-10 och svar på Region Östergötlands remiss av utvecklingsstrategi för Östergötlnad. Det var några av ärendena som kommunstyrelsen fattade beslut om på sitt sammanträde 21 april.
Här kommer ett referat efter kommunstyrelsens sammanträde. Referatet innehåller endast ett begränsat urval av ärenden. Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelsen och protokoll där yrkanden och reservationer framgår, finns tillgängliga här: Möten, handlingar och protokoll
Information - Omorganisation inom socialförvaltningen
På socialnämndens sammanträde 26 januari 2021 fattades det beslut om en organisationsförändring inom äldreomsorgen. Beslutet innebär att avdelningen Rosengården omvandlas till ett renodlat särskilt boende (säbo) och avdelningen Blåklinten omvandlas till korttidsavdelning. Bakgrunden är att socialnämndens verksamheter har belagts med sparkrav, och effektiviseringar ska genomföras över en treårsperiod. För en del av personalen innebär det en något förändrad arbetssituation med nya scheman då poolenheten utökas för att bemanna korttidsavdelningen och tre mindre personalenheter slås ihop till en större. Omorganisationen innehåller inte några varsel av personal eller några stängda avdelningar men ett nytt utvecklat sätt att organisera verksamheten på. Personal från socialförvaltningen har vänt sig till kommunstyrelsen och protesterat mot omorganisationen och hur den har genomförts. På dagens sammanträde informerar socialnämndens ordförande Johan Kollberg (S) och socialchef Åke
Wännman om ärendet.
Försäljning av del av fastigheten Ödeshög 5:4
Ödeshögs Padel Center AB köper del fastigheten Ödeshög 5:4 av Ödeshögs kommun. Försäljningen gäller ca 6 150 m2 av fastigheten. Det aktuella området är planlagt för handel och lager. Köparen avser att bebygga fastigheten med en lagerbyggnad med padelbanor.
Försäljning av fastigheten Ödeshög 2:35
Emelin Real Estate AB köper fastigheten Ödeshög 2:35 av Ödeshögs kommun. Det aktuella området är planlagt för industri. Köparen har ett samarbete med Tenaci Padelcenter i Vadstena och avsikten är att fastigheten ska bebyggas med en industribyggnad med padelbanor, likt den byggnad som finns i Vadstena. Köparen anger att målet är att det ska bli ett idrottscentrum med tanke på närheten till Ödeshögs idrottsklubb.
Återkallelse av medgivande att få framföra jordbruksmaskiner på cykelvägen mellan Ödeshög och Hästholmen
Kommunstyrelsen beslutar att återkalla medgivandet i kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut från 1994-05-09 § 174, gällande att få framföra jordbruksmaskiner på/över cykelvägen mellan Ödeshög och Hästholmen.
Den 9:e maj 1994 § 174 beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att medge
berörda jordbrukare/markägare att få framföra jordbruksmaskiner kortare sträckor
på/över cykelvägen Ödeshög-Hästholmen. Under en längre tid har detta medgivande
missbrukats då en markägare har färdas med motorfordon flera gånger dagligen på
en längre sträcka på cykelvägen. Cykelvägen har lämnats lerig och asfalten har börjat
spricka på den aktuella sträckan, vilket leder till ökade underhållskostnader.
Markägaren har även hållit vägbommar öppna med järnrör under flera timmar av
dygnet, vilket även gör det lättare för obehöriga att färdas med motorfordon på
cykelvägen. När motorfordon färdas på cykelvägen ökar även risken att oskyddade
trafikanter skadas allvarligt.
Tekniska förvaltningen har kontaktat markägaren om att markägaren ska sköta det
hela på ett bättre sätt och att markägaren ska stänga vägbommarna. Markägaren kan
även åka på sin egen fastighet som ligger utmed cykelvägen. Markägaren hänvisar
dock till medgivandet som beslutades 1994 och menar på att medgivandet ger
markägaren rätt att använda cykelvägen.
Cykelvägen mellan Ödeshög och Hästholmen utgör en egen fastighet som ägs av
Ödeshögs kommun. Det finns inga rättigheter, vare sig servitut eller nyttjanderätter,
kopplat till fastigheten som ger andra markägare rätt att färdas med motorfordon på
cykelvägen. Längs cykelvägen finns några passager som fortfarande får användas utan
något särskilt tillstånd eller beslut. Markägarna har även alternativa vägar som kan
användas.
Att köra ett motorfordon på en gång- och cykelbana utgör brott mot 2 kap. 2 § och 3
kap. 6 § trafikförordningen. Enligt 14 kap. 3 § trafikförordningen ska denna handling
straffas med penningböter.
Arbetsmiljöverkets inspektion av kommunens årliga uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöverket inspekterar hur kommunerna arbetar med årlig uppföljning av sitt
systematiska arbetsmiljöarbete. Syftet med tillsynen är att kommuner ska säkra att styrningen av arbetsmiljöarbetet fungerar så att det systematiska arbetsmiljöarbetet utvecklas, positiva effekter uppnås och ohälsa och olyckor förebyggs i verksamheten. Inspektionen genomfördes 20,27 och 28 oktober 2020 och återkoppling gavs muntligt 12 november 2020. Resultatet är att Ödeshögs kommun har ett väl strukturerat arbetsmiljöarbete, tydliga rutiner och processer som fungerar.
Uppföljning handlingsplan trygghet och säkerhet
Kommunens arbete med trygghet och säkerhet styrs av Handlingsplanen för trygghet och säkerhet 2020-2022. Planen innehåller fyra huvudområden; krisberedskap, civilt försvar, säkerhet och olycksförebyggande och brottsförebyggande och trygghetsskapande. Det ska i sin tur ligga till grund för förvaltningarnas årliga arbete med trygghet och säkerhet. Varje år följs förvaltningarnas arbete med trygghet och säkerhet upp utifrån handlingsplanens prioriteringar. Arbetet med trygghet och säkerhet har under 2020 till stor del påverkats av hanteringen av covid-19. Kommunen har under året fått lägga stora resurser på att kunna hantera konsekvenserna av pandemin, vilket lett till att tuffa prioriteringar fått föras när det gäller stora delar av kommunens utvecklingsarbete inom trygghets- och säkerhetsområdet.
Uppföljning av medborgarlöfte Polisen och Ödeshögs kommun 2020/2021
Medborgarlöftet är en del av polisens och kommunens samverkanöverenskommelse om långsiktigt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Medborgarlöftet utgår från den lokala lägesbilden. Denna lägesbild har tagits fram genom medborgardialoger, medarbetardialoger, statistik och genom den interna kunskap som finns inom Polismyndigheten och kommunens organisation.
Tillsyn inom området skydd mot olyckor (LSO) samt uppföljning inom krisberedskasområdet (LEH)
Länsstyrelsen har, enligt förordning (2017:870) om länsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter vid höjd beredskap, följt upp kommunens tillämpning av lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH). Vidare har Länsstyrelsen följt upp kommunens arbete enligt de överenskommelser mellan Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) vilka preciserar kommunernas uppgifter och statens ersättning till kommunerna för uppgifter enligt LEH. Länsstyrelsen finner att kommunen uppfyller lagstiftningen och överenskommelsens krav om kommunernas krisberedskap och civilt försvar. Länsstyrelsen förutsätter i övrigt att kommunen vidtar de åtgärder som krävs utifrån de påtalanden som gjorts under aktuella områden. Kommunen har därmed rätt till full ersättning enligt 5 kap. 1 § lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och efter extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Utvärdering av kommunens hantering av covid-19
Kommunstyrelsen har beslutat utvärdera Ödeshögs kommuns hantering av utbrottet av covid-19 av en extern konsult. Utvärderingens fokus har varit att svara på hur kommunens krisorganisation och arbetssätt, samordning och samverkan samt kommunikation har fungerat i hanteringen av Covid-19 under våren, sommaren och tidig höst 2020. I det stora hela har kommunens hantering av Covid-19 fungerat bra. Ödeshögs kommun har endast haft enstaka fall av smitta inom sin äldreomsorg vilket har underlättat hanteringen. Trots att hanteringen i det stora hela fungerat på ett tillfredställande sätt visar utvärderingen av samhällsstörningen att det finns åtgärder som kan genomföras för att förbättra kommunens krishanteringsförmåga.
Arkivtillsyn i Ödeshög – Kommunstyrelsens verksamhet 2020
I ITSAM Arkivs uppdrag ingår att genomföra den lagstadgade tillsyn som arkivmyndigheten i enlighet med Arkivlagen (1990:782, § 8) skall utföra och att återrapportera resultaten till respektive myndighet samt till arkivmyndigheten. Under hösten 2020 har ITSAM Arkivs arkivarie genomfört fyra tillsynsbesök inom kommunstyrelsens avdelningar/enheter. Syftet har varit att få en nulägesanalys av arkiv- och informationshanteringen och arkivlokalernas status inom kommunens
förvaltningar.
Rapportering av personuppgiftsincident
Den 19 februari uppmärksammade leverantören av webbpubliceringsverktyg, Sitevison, ett fel som gjort att anonymisering av IP-adresser inte har genomförts korrekt. IP-adresser kopplade till webbplatsens besökare har på grund av felet inte anonymiserats när de förts över till Google via analysverktyget Google Analytics. Sitevision åtgärdade problemet och IP-adresserna har anonymiserats sedan 19 februari. Problemet med anonymiseringen har enligt Sitevision funnits sedan 2018. Felet fanns i Sitevisions källkod och är inte något som kommunen har kunnat
upptäcka själva. Informationen hos tredje part raderas efter 26 månader. Personuppgiftsposter, det vill säga IP-adresserna för besökare på kommunens webbplatser, har delgivits Google utan att anonymiseras. Informationen är enligt bedömning inte känslig, vare sig individuellt eller som helhet. IP-adresserna kan inte användas för att få åtkomst till annat känsligt material, som till exempel ytterligare personuppgifter. Det är inte heller någon information som allmänheten kan ta del av. Eftersom en IP-adress ses som en personuppgift, och att dessa personuppgifter har
förts över till tredje part, Google, är detta enligt är detta enligt Dataskyddsfördordningen en personuppgiftsincident. Ödeshögs kommun uppmärksammades om problemet och en personuppgiftsincident anmäldes till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Lokal överenskommelse - Ödeshögs kommun/ Arbetsförmedlingen
En lokal överenskommelse mellan Arbetsförmedlingen och Ödeshögs kommun har tecknats. Syftet med överenskommelsen är att förbättra kompetensförsörjningen och påskynda individers etablering i arbetslivet. Vi arbetar aktivt med att öka utbildningsnivån för våra kommuninvånare. Det ska utgöra ett stöd i det konkreta arbetet på lokal nivå för såväl kommunen som Arbetsförmedlingen.
Hållbar integration i Östergötland - Regional överenskommelse
”Hållbar integration i Östergötland 2021 - 2025” är en regional överenskommelse med avsikt att vara en gemensam utgångspunkt i samverkan i länet kring integration och inkludering av samtliga personer som bor och lever i Östergötland. Till den regionala överenskommelsen tas varje år fram en aktivitetsplan som närmare beskriver det prioriterade arbetet i länet. Parterna i den regionala överenskommelsen ”Hållbar integration i Östergötland” ska gemensamt verka för ett inkluderande Östergötland. Den regionala överenskommelsen ska bidra till att länet nyttjar befintliga resurser på ett effektivt sätt genom gemensamma satsningar. I den regionala samverkan kring integrationsfrågor i länet tar vi ansvar för att bidra till bättre samhällsetablering, hållbar tillväxt och utveckling i Östergötland. Näringslivet och civila samhället är viktiga parter i arbete och stärker möjligheterna att lyckas. De samverkande parterna i överenskommelsen är länets 13 kommuner; Boxholm, Finspång, Kinda, Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Söderköping, Vadstena, Valdemarsvik, Åtvidaberg, Ydre och Ödeshög, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen Östergötland, Region Östergötland och Migrationsverket. Överenskommelsen beskriver strukturen och de övergripande målen för arbetet.
Svar på remiss - Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd– (SOU2020:78)
Strandskyddslagstiftningen syftar till att skydda allmänhetens tillgänglighet till stränder och goda livsvillkor för växter och djur. Lagstiftningen är nu under översyn. Direktiven anger att utredningen ska föreslå författningsändringar och andra åtgärder som ska medföra att strandskyddet görs om i grunden genom en ökad differentiering som tar hänsyn till att tillgången till sjöar och stränder varierar i landet, liksom befolkningstäthet och exploateringstryck. Ödeshög har valt att yttra sig över utredningen som nu är på remiss. Ödeshögs kommun delar direktivets syn att strandskyddet behöver förändras i grunden och vill understryka vikten av att en förändring av lagstiftningen kommer till stånd inom en snar framtid. Ödeshög ser positivt på några förslag i utredningen. I
övrigt ställer Ödeshögs kommun sig också bakom Sveriges kommuner och regioners (SKR) yttrande.
Förnyat samverkansavtal mellan Linköpings universitet och kommunerna i Östergötlands län avseende Centrum för kommunstrategiska studier (CKS)
Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) är ett nationellt centrum för forskning och samverkan vid Linköpings universitet. CKS bedriver kommunstrategisk forskning och drivs i samverkan mellan kommunerna i Östergötland och Linköpings universitet. Till grund för CKS verksamhet ligger ett samverkansavtal som förnyats vid flera tillfällen. Nuvarande samverkansavtal löper ut 31 december 2021. Ett nytt samverkansavtal för perioden 2022 till och med 2026 har nu arbetats fram.
Svar på remiss - Utvecklingsstrategi för Östergötland
Region Östergötland har i uppdrag att ta fram och besluta om en strategi för länets
utveckling. Strategin ska identifiera de viktigaste frågorna som bidrar till målet att den
regionala tillväxtpolitiken kan förverkligas. Remissversionen av utvecklingsstrategin är resultatet av en omfattande dialog med representanter från civilsamhälle, akademi, näringsliv och offentlig sektor.
Analyser av PFAS-kemikalier i kommunalt kranvatten i Vättern
Aktion Rädda Vättern ställer i brev 2021-03-08 tre frågor till kommunstyrelsen:
- Vill kommunen tillskriva regeringen och kräva att Fortifikationsverkets ansökan om markavvattning av Karlsborgs PFAS-förorenade flygplats snarast avvisas?
- Vill kommunen ta initiativ till att utreda möjligheten och kostnaden för att behandla utgående avloppsvatten från kommunens reningsverk så att föroreningarna med PFAS kan minska radikalt?
- Hur ser kommunen på de tekniska möjligheterna att leverera dricksvatten med PFAS-halter under 1 ng/liter?
Kommunstyrelsen beslutade att svara så här:
- Ödeshögs kommun ska tillskriva regeringen och kräva att Fortifikationsverkets ansökan om markavvattning av Karlsborgs PFAS-förorenade flygplats snarast avvisas. Kommunledningsförvaltningen får i uppdrag att skriva fram ett förslag till skrivning.
- Ödeshögs kommun provtar såväl dricksvatten som avfallsvatten och avfallsslam sedan 2019. Vi följer regelbundet rapporteringen om aktuellt PFAS-läge, vilket också sätts i relation till provtagningar som vi deltar i. För Ödeshög är PFAS-halterna låga, men vi följer noga utvecklingen inom forskning och teknik för att kunna hålla rätt gränsvärden i förhållande till aktuell nationell- och EU-lagstiftning. I dagsläget finns ingen tillämplig reningsmetod tillgänglig men vi följer som ovan nämnts teknikutvecklingen noggrant.
- De reningsprocesser som idag används vid vattenverket i Ödeshögs kommun kan inte avlägsna PFAS-ämnen. Det finns dock metoder för att uppnå detta, som till exempel membranfilterteknik (nanofiler, RO-filter). Sannolikt krävs dock en kombination av flera olika metoder för att uppnå en långtgående rening av PFAS. Ytterligare forskning och testning behövs inom området och kunskapsläget behöver bli bättre för att kommunerna, på ett rimligt sätt, ska kunna överväga sådana stora förändringar av reningsprocessen. Ödeshögs kommun följer teknikutvecklingen noggrant.