Kommun & politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Anslagstavla, officiell
- Beslut, insyn och rättssäkerhet
- Dialog och synpunkter
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Kontakta oss
- Kvalitet och statistik
- Måltider inom kommunen
- Möten, handlingar och protokoll
- Press och informationsmaterial
- Självservice
- Trygg och säker
- Vision 2040
Hantera kontot dagligen
Alla kommunens konton ska bevakas dagligen under arbetstid. Sociala medier är realtidsmedier och att verksamheten bevakar kontot flera gånger dagligen kan förväntas av användaren. Olämpligt material ska tas bort direkt när det upptäckts. Publicera regelbundet och ta gärna fram en publiceringsplan.
Svara snabbt, korrekt och personligt
Inlägg, kommentarer eller frågor som adresseras till kommunen ska besvaras snabbt och korrekt och ha ett personligt tilltal. De svar som publiceras ska undertecknas av en redaktör för kontot så att det tydligt framgår att det är en utsedd representant för Ödeshögs kommun som uttalar sig.
Tänk på att:
- Svara korrekt. Stressa inte, utan ta det lugnt. Be att få återkomma om det tar tid att ge ett svar.
- Använd ett personligt och vardagligt tilltal.
- Var förtroendeingivande och seriös, men lättsam. Var mer positiv än problematiserande. Var mer varm än korrekt i tonaliteten. Var professionell men enkel.
- När du ger ett svar, underteckna meddelandet så att det framgår att det är en utsedd representant från verksamheten som svarar. Skriv ditt eget namn, även om du exempelvis fått informationen från en kollega, eftersom det är du som skriver svaret. Exempel: Hälsningar Anna, Ödeshögs kommun
- För en dialog, ge inte bara information. Dialog bygger kontakt och nätverk och skapar delaktighet och engagemang.
- Om det blir fel, var ödmjuk och förlåtande. Var ärlig och snabb att erkänna om du/ni gjort fel och rätta till det så fort som möjligt.
- Om ni får kritik, agera inte i panik och svara inte i affekt. Undvik försvarsläge, ironi och raljerande ton.
Ta bort olämpligt material
Inlägg, kommentarer, bilder eller filmer ska skyndsamt tas bort om de innehåller något av följande:
- Sekretessbelagda eller känsliga personuppgifter om enskilda personer.
- Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar.
- Kränkande uttalande med rasistiska, sexistiska eller homofobiska undertoner.
- Hets mot folkgrupp eller andra trakasserier.
- Olovliga våldsskildringar eller pornografi.
- Uppmaningar till brott eller annan brottslig verksamhet.
- Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.
- Svordomar eller obscena ord.
- Kommersiella budskap, reklam eller spam.
Spara ner innehållet innan du raderar det, för att kunna diarieföra det, läs mer under rubriken ”Diarieför innehåll som leder till en åtgärd”. Du kan också stänga av användare som bryter mot reglerna vid upprepade tillfällen. Inlägg som bryter mot lag ska polisanmälas.
Får du frågor eller synpunkter på att innehåll har tagits bort?
Hänvisa till:
Regler och förhållningssätt för kommentarer och inlägg i sociala medier
Samråd med chef och kommunikatör.
Kommunikatör
Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se