Kommun & politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Anslagstavla, officiell
- Beslut, insyn och rättssäkerhet
- Dialog och synpunkter
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Kontakta oss
- Kvalitet och statistik
- Måltider inom kommunen
- Möten, handlingar och protokoll
- Press och informationsmaterial
- Självservice
- Trygg och säker
- Vision 2040
Så når du fler med dina inlägg
Ett inläggs spridning, det vill säga hur många du når, påverkas av många olika faktorer här tar vi upp några utav dem.
Innehållet i inlägget
Bilder och/eller film i kombination med text ger större spridning än inlägg som bara innehåller text eller länkar. Det finns en 80/20-regel när det gäller sociala medier som säger att 80% av innehållet ska vara användbart för dina följare (utbildande, underhållande, problemlösande) och 20% ska marknadsföra din verksamhet.
Det är också viktigt att bilder och filmer följer de rekommenderade formaten för respektive socialt media, annars får dina inlägg sämre spridning. Håll dig uppdaterad vilka mått för de olika sociala medierna som gäller exempelvis sök i din sökmotor “storlek bilder sociala medier 2022”. Vi listar inte storleksrekommendationer här då det ändras med jämna mellanrum.
Mottagarna idag uppskattar bilder de kan relatera till alltså bilder som är spontana och tagna med en mobilkamera. Bilderna ska fortfarande vara professionella och av god kvalite.
Frekvensen på inlägg
För att dina inlägg ska få bra spridning behöver ni ha en kontinuerlig frekvens på inläggen med minst två inlägg per vecka. Publicerar du mer sällan bedöms kontot vara mindre relevanta och får därför sämre spridning.
Genom att skapa en publiceringskalender kan ni planera vad ni ska publicera flera månader i förväg. Det är också möjligt att tidsstyra publiceringen av inlägg.
Förslagsvis lägg 10 minuter på ett morgonmöte varje vecka och se över vad som bör publiceras den kommande veckan eller veckan därpå.
Inlägg försvinner lätt i flödet på grund av bland annat algoritmer och den mängd inlägg som publiceras varje minut. Det är att rekommendera att dela inlägget på händelser för att mottagaren inte ska missa ditt inlägg.
Antalet interaktioner
När en följare väljer att kommentera, dela eller gilla-markera ett inlägg kallas det för interaktion och är ett mått för hur engagerade dina följare är. Antalet interaktioner är viktigt för att öka spridningen av dina inlägg.
Faktum är att en bra/dålig spridning av ett inlägg påverkar även kommande inläggs möjlighet att få en bra spridning. Uppmana gärna era följare att gilla, dela och skriva kommentarer.
Använd frågor och uppmaningar för att öka interaktionen. Det handlar om att skapa en relation med mottagaren.
Tidpunkt för publicering
Sociala medier har väldigt bra statistik om sina besökare och när de är aktiva . Om du kan pricka in bästa tiden som dina följare är online kan du också attrahera nya följare genom att studera statistiken och göra inläggen då.
Du kan även titta på andra populära sidor som är i samma nisch som du är exempelvis när gör de inlägg och vilken typ av inlägg får de effekt på? Att göra inlägg när större delen av dina följare är online gör att sannolikheten ökar att de ser just ditt inlägg.
Kommunikatör
Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se