Kommun & politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Anslagstavla, officiell
- Beslut, insyn och rättssäkerhet
- Dialog och synpunkter
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Kontakta oss
- Kvalitet och statistik
- Måltider inom kommunen
- Möten, handlingar och protokoll
- Press och informationsmaterial
- Självservice
- Trygg och säker
- Vision 2040
Start av ett konto i sociala medier
Vill du starta ett konto i sociala medier måste det vara förankrat i verksamheten och godkänt av chef.
Det finns särskilda riktlinjer antagna 2015 av Kommunfullmäktige, som säger att start av konto måste vara godkänt av administratör och chef på särskild blankett. Det ska finnas ett tydligt syfte och organisation. För samordning, utbildning, rutiner med mera ska alltid kommunikationsenheten kontaktas innan start.
Starta och avsluta konton, behörigheter
Är din verksamhet intresserad av att skapa ett konto i någon kanal, hör av dig till din chef samt kommunikationsenheten.
Facebook business
Kommunens samtliga Facebooksidor ligger sedan 2018 under ett Business managerkonto.
Instagram:
Det finns flera enheter som har egna konton. Det är viktigt att säkerställa så att det är flera administratörer.
Kommunikationsplan, mål och syfte
Tänk igenom mål, syfte, målgrupper och kommunikationsplan för din kanal.
Handbok för sociala medier
Den som ska administrera konton samt ansvarig chef ska alltid ta del av handboken och riktlinjer för sociala medier. Aministratören ska vara delaktig i chattgruppen/rummet Sociala medier adminstratörer i Ödeshögs kommun som kommuniktör ansvarar för. Där publiceras aktuell information löpande.
Varför vill du starta ett konto?
Innan du startar ett nytt konto i sociala medier, fundera över vad du vill uppnå. Finns det ett behov av kommunicera? Vilken typ av information gäller det? Är sociala medier den lämpligaste kanalen? Genom att förstå syftet med din kommunikation, vem din målgrupp är och hur deras behov ser ut kan du också jobba mer effektivt med kommunikationen.
Alla kommunens konton i sociala medier ska planeras för att bestämma bland annat syfte, mål, målgrupp och redaktionell plan. Allt innehåll som publiceras på Ödeshögs kommuns konton, eller publiceras som Ödeshög kommun på andras konton, ska ha en tydlig koppling till vår verksamhet.
Är din verksamhet intresserad av att skapa ett konto i någon kanal, hör av dig till din chef samt kommunikatör, Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se
Blankett och riktlinjer från 2015 finns på intranätet.
Centralt ägande av konton
Alla kommunens konton ska skapas centralt hos kommunikationsenheten. Det innebär att vi samlar ägandet av kommunens konton vilket möjliggör en bättre uppföljning och kontroll. Kontot ska också ha utsedda redaktörer inom den aktuella verksamheten som har en bestämd plan för hur de ska jobba med innehållet och hantera kommentarer.
Chefen är informationsansvarig
Du som chef är informationsansvarig för både extern och intern kommunikation. Som chef har du innehållsansvar för kommunikation kopplad till verksamhetens arbetsområde och att styrdokument och riktlinjer följs inom ditt ansvarsområde.
Visa tydlig avsändare
Det ska tydligt framgå att Ödeshögs kommun är avsändare för kontot och det ska vara enkelt för läsaren att kontakta den verksamhet som är ansvarig. Beskriv i biografin/beskrivningen syfte och vad mottagaren kan förvänta sig av att följa kontot.
Namnet på kontot ska tydligt visa avsändaren. Se till att det finns information om hur mottagaren kan kontakta verksamheten.
Använd inte ett privat konto för att kommunicera i din egenskap som anställd i Ödeshögs kommun.
Profil- och bakgrundsbild
Profilbilden ska tydligt visa att Ödeshögs kommun eller en verksamhet i Ödeshögs kommun är avsändare genom att kommunlogotypen används. Verksamheten kommer tilldelas en profilbild efter kontot godkänts.
Bakgrundsbilden ska vara relevant för verksamheten och exempelvis visa avsändarens uppdrag, vem målgruppen är eller kan vara eller var verksamheten ligger. Det är bra att byta bakgrundsbild med jämna mellanrum för att sidan ska vara aktiv.
Information om offentlig handling och olämpligt innehåll
I biografin/beskrivningen ska det finnas en länk till Ödeshögs webbsida om sociala medier, hur vi hanterar kommentarer och inlägg samt hur vi behandlar personuppgifter.
www.odeshog.se/socialamedier
Kommunikatör
Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se