Kommun & politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Anslagstavla, officiell
- Beslut, insyn och rättssäkerhet
- Dialog och synpunkter
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Kontakta oss
- Kvalitet och statistik
- Måltider inom kommunen
- Möten, handlingar och protokoll
- Press och informationsmaterial
- Självservice
- Trygg och säker
- Vision 2040
Tips
Sociala medier uppdateras och ändras hela tiden och det gäller att vara uppdaterad för lyckas med sina plattformar. På den här sidan finns det extra verktyg att använda sig av för att nå mottagaren.
En bra och regelbunden uppdaterad Facebook-sida är viktig för att skapa trovärdighet och nyfikenhet hos mottagaren.
En viktig punkt att komma ihåg är att inte dela samma innehåll på Facebook som på Instagram då det är olika plattformar för olika målgrupper. Händelser är en effektiv kanal att få ut information snabbt då inlägg ibland försvinner i flödet.
Mottagare idag vill ha svar på frågor så snabbt som möjligt då är kanalen Messenger en bra funktion att använda sig av. Målet är att svara så snabbt som möjligt.
Instagram är en plattform där verksamheten kan uppdatera ofta och mycket, framförallt i kanalen stories/händelser. Här finns det plats för spontana inlägg och händelser med mycket rörligt material. Det finns många snabba funktioner som gör det lättare att få följarna att interagera.
Plattformen har dessutom många kanaler såsom inlägg, stories/händelser, reels och livesändning. Instagram är precis som Facebook, en bra plats att ha en verksamhetssida för att skapa trovärdighet och nyfikenhet hos mottagaren.
Det finns även möjlighet att skicka direktmeddelanden vilket är en perfekt kanal att svara på frågor, komma med förslag eller ge beröm.
Stories/händelser är en effektiv kanal att få ut information snabbt då inlägg ofta försvinner i flödet på grund av algoritmer och den mängd konton mottagaren följer.
Meta Business Suite
Företaget Meta äger både Facebook och Instagram vilket gör det enkelt och smidigt att arbeta med de olika plattformarna som företag eller verksamhet.
Meta har tagit fram ett kostnadsfritt verktyg som samlar bland annat information, meddelanden, statistik på ett och samma ställe. Det bästa av allt är att du kan planera och schemalägga inlägg och händelser i verktyget för att ligga steget före och underlätta arbetet med sociala medier.
I Meta Business Suite kan du bland annat analysera vilket typ av innehåll som fungerat bäst, hur många besökare kontot har och hur gamal dina besökare är.
Verktyget finns även som app att ladda ned till surfplattan eller mobilen.
Bildbank
Om du inte har en egentagen bild eller video att publicera på ditt konto kan du använda dig av olika bildbanker.
Exempel på bildbanker du kan använda:
- Ödeshögs kommuns egna bildbank, länk finns på intranätet.
- Pixabay.
- Pexels.
Kommunikatör
Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se