Kommun & politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Anslagstavla, officiell
- Beslut, insyn och rättssäkerhet
- Dialog och synpunkter
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Kontakta oss
- Kvalitet och statistik
- Måltider inom kommunen
- Möten, handlingar och protokoll
- Press och informationsmaterial
- Självservice
- Trygg och säker
- Vision 2040
Uppföljning, statistik och utvärdering
När det kommer till sociala medier är nästan det absolut viktigaste att mäta all data som finns på det material som publicerats. Det fungerar inte att publicera ogenomtänkt material för publicerades skull.
För att utvärderingen ska bli en självklar del av arbetsuppgifterna kan förslagsvis 10 minuter i veckan vid morgonmötet räcka gott och väl.
Exempel på vad som är bra att mäta:
- Vilka inlägg ger mest interaktioner/engagemang?
- Vilka tider är bäst att publicera, vilken tid är målgruppen mest aktiv?
- Vilken typ av tonalitet engagerar mest? Exempelvis humor, fakta behind the scenes, omröstningar med mera
Meta Business Suite är ett bra program att använda sig utav vid analysering av statistik för plattformarna Facebook och Instagram.
Diarieför innehåll som leder till åtgärd
Om innehållet leder till en åtgärd av något slag ska det diarieföras.
Det kan vara exempelvis:
- Innehåll som raderas.
- Innehåll som leder till en åtgärd för kommunen eller som du bedömer kan bli ett ärende.
- Innehåll som kan ha relevans för ett ärende som tidigare har diarieförts.
Innan olämpligt material raderas ska det sparas ner förslagsvis i form av ett skärmklipp/skärmdump och skickas till din förvaltnings registrator för diarieföring.
Skicka även med nedanstående information i mejlet:
- Rubrik/vad ärendet handlar om:
- Datum då handlingen kom in eller upprättades:
- Avsändare:
- Mottagare:
- Att ärendet inkom via...
Kommunikatör
Josephine Tranheden
0144-351 98
josephine.tranheden@odeshog.se