Lotterier har varit en viktig inkomstkällor för våra föreningar. För att sälja lotter krävs ett lotteritillstånd.
Reglerna för lotterier finns i lotterilagen (1994:1000). Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd.
Ett lotteri är en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre belopp än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Tillstånd kan i princip bara beviljas ideella föreningar med allmännyttig verksamhet. För att få ett tillstånd är det alltså inte tillräckligt att lotteriets avkastning går till välgörande ändamål.
Vem som helst får dock tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning. Med offentlig tillställning menas:
Den förening som ska ansöka om registrering för lotteriverksamhet eller tillstånd för att ordna ett enskilt lotteri, måste fatta beslut om det på ett styrelsemöte. På mötet ska också en lotteriföreståndare utses.
Kommunen tar ut en avgift på 300 kronor för registrering av tillstånd.
Föreningen ska varje år lämna redovisningar över sina lotterier till den lotterikontrollant som utsetts för lotteriet.
Kontrollanten ska meddelas och delta när det startas nya lotterier. Årsredovisningen för lotteriet ska vara hos kultur- och fritidenheten senast vid slutet av april månad följande år.
Enhetschef kultur/fritid
Britt-mari Johansson
0144-350 42
britt-mari.johansson@odeshog.se