Stöd & omsorg
- Akut hjälp och krisstöd
- Dödsfall och begravning
- Ekonomisk hjälp
- Familj, barn och ungdom
- Funktionsnedsättning
- Gifta sig - borgerlig vigsel
- Gör en insats - uppdrag
- Hemlöshet
- Kommunala rådet för äldre och personer med funktionshinder
- Lokala värdighetsgarantier
- Missbruk och beroende
- Måltider inom vård och omsorg
- Nyanländ i kommunen
- Psykisk ohälsa
- Sjukvård och tandvård
- Självservice
- Transport
- Trygg och säker
- Äldre
Avgifter
Du betalar avgift för till exempel hemtjänstinsatser, trygghetslarm och för omsorg i särskilt boende samt korttidsboende.
Hur mycket du får betala beror på vilka insatser du beviljats samt vilken betalningsförmåga du har. Därmed kan personer med samma beviljade insatser betala olika avgifter för dessa.
För att kunna göra en bedömning av din betalningsförmåga behöver vi information om dina inkomster och utgifter.
Blankett för att lämna dessa uppgifter (inkomstförfrågan) skickas ut till dig i samband med att du startar upp dina insatser från kommunen samt vid varje årsskifte.
Förändringar från 1 augusti 2022
Den 14 juni 2022 beslutade riksdagen att höja:
- bostadstillägget till pensionärer.
- minimibeloppet när avgifter enligt socialtjänstlagen bestäms.
Bostadstillägget till pensionärer höjs med 300 kronor för ogifta och 150 kronor för gifta, per månad från och med augusti 2022.
Då höjs även minimibeloppen som används vid beräkning av vård- och omsorgsavgiften, med motsvarande summor. Minimibeloppen höjs för att säkerställa att personer som har låga inkomster och betalar avgifter för insatser enligt socialtjänstlagen ska få del av höjningen av bostadstillägget.
Detta innebär att kommunen kommer att göra om alla avgiftsbeslut för de personer som lämnat in blanketten ”Inkomstuppgift för beräkning av avgifter inom vård- och omsorg”.
Alla kommer inte att påverkas utan det beror på hur stort avgiftsutrymme du har i dagsläget. Du som har lämnat in dina inkomstuppgifter för beräkning av vård-och omsorgsavgift, kommer att få ett nytt avgiftsbeslut under augusti eller september.
En eventuell förändring i avgift kommer att synas först i september då du får fakturan avseende augusti.
Du är välkommen att kontakta avgiftshandläggaren om du har några frågor. Kontaktuppgifter hittar du på din senaste faktura.
Mer information om bostadstillägget
Pensionsmyndigheten har publicerat information om de nya bestämmelserna. Dessa går att läsa i deras digitala broschyr via länken.
Har du rätt till bostadstillägg? Information hos Pensionsmyndigheten Pdf, 174.7 kB.
Det är viktigt att en beräkning görs före ansökan, för att få veta om det är möjligt att få bostadstillägg utifrån bostadskostnad, familjesituation och totala ekonomin. Den preliminära beräkningen kan göras direkt på vår webbplats. Det finns också möjlighet att skriva ut resultatet av beräkningen. På resultatsidan finns det en symbol för utskrift uppe till höger.
Räkna ut om du kan ha rätt till bostadstillägg på Pensionsmyndigheten
Ett urval blanketter du kan använda hos Pensionsmyndigheten
Hjälp när du fyller i blanketten hos Pensionsmyndigheten
Ansök om bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten
Inkomstuppgift
Om du väljer att avstå från att lämna inkomstuppgifter, accepterar du även att kommunen debiterar dig full avgift enligt maxtaxan.
Avgiftshandläggare
Sabina Spörk
0144-350 11
reception.voo@odeshog.se
Hanna Rydell
0144-350 55
reception.voo@odeshog.se