Omsorg och stöd
- Akut hjälp och krisstöd
- Dödsfall och begravning
- Ekonomi och pengar
- Familj, barn och ungdom
- Funktionsnedsättning
- Gör en insats - uppdrag
- Hemlöshet
- Lokala värdighetsgarantier
- Måltider inom vård och omsorg
- Nyanländ i kommunen
- Psykisk ohälsa
- Sjukvård och tandvård
- Skadligt bruk och beroende
- Transport
- Trygg och säker
- Äldre
Ansökan om stöd och hjälp, LSS
Alla ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Du som lever med en funktionsnedsättning kan ansöka om stödinsatser. För att kunna ta del av insatserna måste du göra en ansökan hos kommunen.
Från ansökan till beslut
Ansökan
Gör din ansökan med hjälp av vår e-tjänst som du hittar i relaterad information.
Du kan också kontakta en biståndshandläggare på utredningsenheten för att göra en muntlig ansökan. Du, den som företräder dig eller din vårdnadshavare ansöker om stödinsatser hos en biståndshandläggare. Den enskilde kan ta hjälp av en anhörig för att kontakta biståndshandläggare eller för att fylla i en skriftlig ansökan.
Vad händer när jag ansökt?
Det är en biståndshandläggare som fattar beslut om olika former av stöd och hjälp och bedömer varje fall individuellt, och hjälpen du får beror på vad just du behöver och vad du inte kan göra själv.
Besök
När din ansökan har tagits emot kontaktar biståndshandläggaren dig för att boka tid för ett möte. Närstående får gärna vara med vid mötet. Tillsammans går ni igenom vad du klarar av på egen hand och vad du behöver hjälp med.
Dokumentation
Biståndshandläggaren dokumenterar ert samtal och skriver ett så kallat beslutsunderlag. Därefter görs en utredning och bedömning av ditt behov av stöd. Skriftliga intyg kring funktionsnedsättningen kan behöva lämnas.
När biståndshandläggaren har fått in all information som behövs så tar det cirka tre månader att göra en utredning och fatta ett beslut på din ansökan. Biståndshandläggaren strävar alltid efter att kunna fatta ett beslut så snabbt som möjligt utifrån karaktär och omfattning i ansökan.
Beslut
Biståndshandläggaren fattar ett beslut som grundas på särkskild stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) och kommunens fastställda riktlinjer. Du får alltid beslutet hemskickat skriftligt. Om det behövs ringer vi också upp dig och berättar om beslutet.
Beställning
När din ansökan beviljats skickas en beställning till de som ska utföra din hjälp. Personalen kontaktar dig för att ni ska komma överens om när hjälpen ska starta. Ni planerar hjälpen tillsammans och skriver en så kallad genomförandeplan. Här har du möjlighet att vara delaktig och påverka när och hur du vill ha din hjälp.
Avslag
Om du får avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
I det skriftliga beslutet som du får kan du läsa hur du gör för att överklaga. Även biståndshandläggaren kan hjälpa dig att överklaga om du vill.
Överklagan ska göras skriftligt och skickas till omsorgs- och socialförvaltningen inom tre veckor från dagen när du fått del av beslutet. Om överklagandet kommer in för sent kan det inte prövas.
Skriv i brevet vilket beslut du vill överklaga, till exempel genom att ange beslutets ärenderubrik och öppnandedatum. Beskriv också vilken ändring du önskar.
I samband med överklagan gör omsorgs- och socialförvaltningen en bedömning av om beslutat ska ändras. Om nämnden inte själv ändrar beslutet på det sätt du har begärt, skickas överklagandet vidare till Förvaltningsrätten för prövning. Det innebär ingen kostnad för dig.
Förändrat behov
Om ditt behov förändras behöver du kontakta biståndshandläggaren för en ny behovsbedömning.
Kostnad för insatser
Kommunens insatser för dig med en funktionsnedsättning är ofta kostnadsfria, med några undantag.
Om du till exempel bor i bostad med särskild service för vuxna tas avgifter ut för bostad, fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter.
För barn som bor i familjehem eller i bostad med särskild service är föräldrarna skyldiga att bidra till barnets försörjning genom att betala ersättning till kommunen (det här kallas Föräldrars ersättning till kommunen för placerade barn/ungdomar).
Mindre kostnader tas även ut vid vistelse på kommunens korttidsboenden, korttidstillsyn samt vid vistelse i stödfamilj. Kostnaderna ska då till exempel täcka mat och fritidsaktiviteter. Vid insatsen ledsagarservice kan du behöva betala till exempel entrébiljetter med mera.
För att få mer information kring insatsernas kostnader vänd dig till en LSS-handläggare.
Receptionen socialkontoret
Öppettider:
Måndag - torsdag kl 10-16
Fredag kl 10-15
Lunchstängt kl 12-13
0144-350 03
Telefontider:
Måndag - fredag kl 7.30-16.00
Besöksadress: Storgatan 16, 599 31 Ödeshög
ifo@odeshog.se
Fax: 0144 - 106 90
Biståndshandläggare