Omsorg och stöd
- Akut hjälp och krisstöd
- Dödsfall och begravning
- Ekonomi och pengar
- Familj, barn och ungdom
- Funktionsnedsättning
- Gör en insats - uppdrag
- Hemlöshet
-
Lokala värdighetsgarantier
- Måltider inom vård och omsorg
- Nyanländ i kommunen
- Psykisk ohälsa
- Sjukvård och tandvård
- Skadligt bruk och beroende
- Transport
- Trygg och säker
- Äldre
Lokala värdighetsgarantier
Under 2012 utvecklade den dåvarande socialnämnden i Ödeshögs kommun "Lokala värdighetsgarantier". Dessa garantier återfinns inom hemtjänst och särskilt boende.
Varför har Ödeshögs kommun utfört sådana garantier? Det finns flera svar på denna fråga, men samtliga utgår ifrån våra invånare. Med hjälp av våra värdighetsgarantier kan vi:
- Visa våra invånare vilken service vi erbjuder
- Vad du som brukare är garanterad inom respektive område
- Vilka värden som ska genomsyra våra verksamheter
För särskilt boende garanterar kommunen att:
- All personal arbetar efter den gemensamt framtagna värdegrunden,
- du blir erbjuden besök i hemmet av din kommande kontaktperson innan din planerade flytt till det särskilda boendet,
- vid detta besök får du även information om vem som är din andre kontaktperson,
- du får ett välkomstbrev med all praktisk information i samband med inflyttning,
- du har en individuell genomförandeplan påbörjad inom två veckor och färdig inom fyra veckor efter inflyttning,
- den beskriver hur du vill ha dina insatser utförda och följs upp två gånger per år eller vid behov,
- planen upprättas tillsammans med din kontaktperson,
- all personal bär en väl synlig namnskylt,
- du får byta kontaktperson om önskemål finns,
- du som inte har egen förmåga till aktiviteter ska bli erbjuden att delta i minst en aktivitet i veckan,
- aktiviteten ska vara anpassad efter dina behov och du ska ha möjlighet att själv välja aktivitet,
- det kan till exempel vara; en pratstund, promenad utomhus, gruppaktiviteter samt att kunna fortsätta med intressen,
- du erbjuds promenad en gång per vecka,
- du erbjuds egentid 30 minuter per vecka tillsammans med din kontaktperson. Under denna tid ska ni få vara ostörda, t.ex. inga telefoner eller larm.
För hemtjänsten garanterar kommunen att:
- All personal arbetar efter den gemensamt framtagna värdegrunden,
- du får veta vem som är din kontaktperson inom en vecka efter påbörjad insats. Även en andre kontaktperson utses,
- du får ett välkomstbrev med all praktisk information i samband med start av insats,
- du har en individuell genomförandeplan påbörjad inom två veckor och färdig inom fyra veckor efter påbörjad insats. Den beskriver hur du vill ha dina insatser utförda och följs upp två gånger per år eller vid behov. Planen upprättas tillsammans med din kontaktperson,
- all personal som besöker dig i ditt hem bär namnskylt väl synligt,
- du får byta kontaktperson om behov uppstår,
- personalen meddelar dig om en insats inte kommer acc utföras enligt överenskommelse. Senast klockan 08.00 samma dag som insatsen är planerad,
- personalen meddelar dig om de blir 30 minuter tidiga eller sena till den rid vi kommit överens om att besöka dig,
- du kan nå hemtjänstgruppen direkt via telefon vardagar kl 07.00-15.00.
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se