Hyra sporthallarna
Sporthallarna i Lysingskolan och Fridtjuv Bergskolan hyrs ut efter skoltid och lovdagar.
Boka och gör din bokningsförfrågan direkt i vårt bokningssystem
Hyreskostnad
Lysingskolan hel hall 120 kr/tim
FridtJuv Berg övre hall 90 kr/tim
Fridtjuv Berg nedre hall 90 kr/tim
Bastubad 50:-/gång
Ungdomsföreningar har 30 procent hyresbidrag.
Bokade tider faktureras fyra gånger per år.
Nyckeltagg
OBS!
Under en övergångsperiod har vi dubbla taggar, blå tagg till sporthallen och grön tagg till Fridtjuv Bergshallen.
Hallarna öppnas med hjälp av en tagg, som vid första bokningen hämtas/kvitteras ut på fritidsförvaltningen (biblioteket). (Vid enstaka bokningar delas en kod ut).
Taggen/koden styr öppning, lyse och ventilation.
15 min innan sin tid kan man öppna dörren. Lyset släcks 15 min efter sin bokade tid.
Ledaren/bokaren måste dra sin tagg + kod för att öppna dörren.
Vanlig bokning
1. Tagg+kod, vid engångskod, slå in din kod
Ange tillfällig kod på dörr - Gruppbokning
Gör en giltig passage så dörren blir olåst (tagg+pinkod)
Tryck X för meny
Tryck 5 för att öppna dörrmeny
Tryck 6 för att komma till tillfällig kod och 5 för att öppna
Ange en tillfällig kod (4-6 siffror) avsluta med #
Behöver du använda hissen, använd din tagg.
Taggen är personlig.
Kod
Vid enstaka bokningar kan man få en kod som gäller för den tiden man bokat. Skickas med bokningsbekräftelsen. Du slår den fyrsiffriga kod direkt på displayen vid dörren.
Efter varje hyrestillfälle
- Efter bokningstidens slut ska ansvarig ledare se till att lokal eller anläggning återställs i ursprungligt skick. Ledare ansvarar också för att fönster är stängda, belysning släckt (i förekommande fall), vattenkranar är avstängda och att dörrar stängs och går i lås.
- Lokalen/anläggningen ska vara grovstädad och iordningställd då kunden lämnar den. I de fall lokalen har läktare ska även den grovstädas. Om detta inte följs kan hyresgästen komma att debiteras för merkostnaden. Kom ihåg att även städa gästande lags omklädningsrum! Med grovstädning menas; undan plockning/upptorkning av tomglas, papper, muggar, påsar, schampo, tvål och dylikt.
- Hyresgästen har ansvar för att all utrustning återställs på avsedd plats efter hyrestidens slut. Idrottsbänkar ska återställas/hängas upp på avsedda bänkkonsoler (i de fall det finns konsoler i lokalen) för att underlätta för lokalvården.
- Utrymningsvägar får inte blockeras under hyrestiden eller efter avslutad bokning!
Allmäna regler
Vid arrangemang
- Arrangemang bör om möjligt bokas i samband med att säsongsbokningen. Om inte detta är möjligt ska bokning ske senast 14 dagar före aktuellt arrangemang. Med arrangemang avses;
- Tävlingsmatcher i den för hallarna avsedda verksamheter
- Publika turneringar och tävlingar
- Konserter, teaterföreställningar - Bokningar för arrangemang har företräde och bryter ordinarie bokning. Kultur- och fritidsenheten äger, med hänsyn till ordinarie verksamhet, rätt att begränsa antalet arrangemang vid respektive anläggning.
Undantag är så kallad interna arrangemang exempelvis träningsturneringar, utbildningar med mera. Den typen av arrangemang bryter inte annan bokning och kan endast bokas på lediga tider. Förberedelsetid inför arrangemang ska så långt som möjligt förläggas utanför verksamhetstid.
Bokning
- Bokad tid får inte överlåtas i andra hand.
- Avbokning av tider ska göras senast 3 dagar före aktuell dag, Vid senare avbeställning utgår full avgift. Avbokning av arrangemang måste ske minst 14 dagar före bokad tid.
- Kommunen ansvarar inte för hyresgästens/deltagarnas personliga eller föreningsägda (motsvarande) tillhörigheter. Var uppmärksam mot stölder!
- Skulle skada uppkomma på lokaler eller inredning genom hyresgästen eller de närvarandes vållande är hyresgästen ersättningsskyldig.
- Hyresgästen har ansvar för deltagare och publik samt svarar för att kommunens riktlinjer för lokaluthyrning och övriga anvisningar följs.
- När du kommer till hallen och något är trasigt eller inte i sin ordning, ta ett foto och skicka till britt-mari.johansson@odeshog.se (kultur och fritid)
Hyresgästens ansvar
- Inga ytterskor på hallgolvet
- Ni som spelar fotboll - nätet på kortsidorna ska vara uppe och fotbollsmålen ska tillbaka efter avslutad tid.
- Hyresgästen/ledaren ansvarar för att samtliga närvarande i lokalen följer bokningsmeddelandet och ordningsreglerna. Alla som vistas i lokalen/anläggning ska vara aktsam med fast inredning och övrig utrustning i lokalen. Inträffade skador eller fel ska detta anmälas snarast till fritidsförvaltningen.
- Kommunen ansvarar inte för hyresgästens/deltagarnas personliga eller föreningsägda (motsvarande) tillhörigheter. Var uppmärksam mot stölder!
- Skulle skada uppkomma på lokaler eller inredning genom hyresgästen eller de närvarandes vållande är hyresgästen ersättningsskyldig.
- Hyresgästen har ansvar för deltagare och publik samt svarar för att kommunens riktlinjer för lokaluthyrning och övriga anvisningar följs. Bryter hyresgästen mot villkor och regler för bokning, äger kommunen rätt att, efter skriftlig varning, säga upp bokningen med omedelbar verkan.
Detta kan även komma att ske om hyresgästen inte betalar sina fakturor i tid. - Om hyresgästen utlöser larm eller påkallar jour på grund av vårdslöshet eller genom att gällande rutiner inte följs, får kunden svara för eventuell utryckningskostnad (1000 kronor).
Teknik
- Belysning tänds och släcks automatisk (i alla utrymmen)
- Resultattavla, scanna qr kod på dörr till tekniknisch för att styra via mobil
- Musik kan styras via att koppla in telefon i panel ovanför platsbyggd avbytarbänk
Alkohol och tobak
- Nyttjande av alkohol är inte tillåtet i de lokaler som omfattas av kommunens lokaluthyrning.
- Tobaksrökning är inte tillåtet i kommunens lokaler. Dessutom gäller tobakslagen som reglerar att rökning inte får ske utomhus inom skolområdet.
Övrigt
- Djur får inte medföras eller vistas i sporthallaren/gymnastiksalarna.
- Tänk på att fotografering, video/filmupptagning inte får ske utan den enskildes/vårdnadshavares samtycke!
- Kommunen tillämpar sopsortering. Lägg därför sopor på rätt ställe. Vid arrangemang/matcher i sporthallen, sätt ner de sorterade soporna vid entrén (omklädningsrummen). Plåtburkar i en säck och brännbart i en säck som knyts ihop. Om skräpet är osorterat, har kultur- oc fritidsenheten rätt att lägga på en avgift på hyreskostnaden (500 kronor/tim)
Prioriteringslista för sporthallarna
2. Föreningar och organisationer som driver inomhusidrotter med seriespel
3. Föreningar och organisationer som driver ungdomsverksamhet. (företrädelsevis gruppverksamhet)
4. Föreningar och organisationer vilka önska driva gruppverksamhet.
5. Övrig föreningsverksamhet. (Ej korpföreningar)
6. Korpföreningar och enskilda vilka önskar driva gruppverksamhet
7. Korpföreningar och enskilda vilka önskar spela badminton, tennis med mera.
”Etablerade inomhusidrotter före ”etablerade” utomhusidrotter.
Brandskydd
Särskild rutin vid övernattning
Räddningstjänsten i Ödeshög kommun vill att man i god tid ringer och anmäler om man ska övernatta i kommunens sporthallar. Rutinen är obligatorisk för tillfälliga hyresgäster och för kommunens egen verksamhet. 0144-351 00
- Lokalen är utrustad med automatiskt talande brandlarm
- Dörrar får ej ställas upp med klossar eller liknande
Checklista för brandskyddet
Du som ledare/hyresgäst ansvarar för vissa delar i brandskyddet när ni hyr Ödeshögs kommuns lokaler.
Innan lokalen används – kontrollera eller se till att;
- Ta del av skriftliga utrymningsplaner, ordningsregler och släckutrustningInte ta in fler gäster än vad lokalen/erna är godkända för.
- Kontrollera att utrymningsvägar är markerade och upplåsta.
- Se till att utrymningsvägarna inte blockeras med idrottsmaterial, bord, stolar, kläder med mera.
- Kontrollera att utrymningsvägarna är framkomliga även vintertid.
- Informera gruppen/dina gäster om var utrymningsvägarna finns.
- Kontrollera var släckutrustning finns och att du/ni kan hantera den.
- I förekommande fall se till att placera ljus och marschaller på säker plats.
- Informera att samtliga av kommunens lokaler är rökfria (Gäller även skolområde).
- Bestäm och informera om uppsamlingsplats vid eventuell brand.
Innan lokalen lämnas – se till att; - Dörrar och fönster är stängda och låsta/reglade.
- I förekommande fall se till att levande ljus och marschaller är släckta.
- I förekommande fall se till att spisar, diskmaskiner, kaffekokare och dylikt är avstängda.
- Sopsäckar eller annat brännbart material får endast lämnas på avsedda platser.
Kontaktuppgifter
Felanmälan fastighet, kväll/helg 011-14 96 40
Kultur- och fritidskontoret
Besöksadress: Kommunkontoret, Stora Torget 3, Ödeshög
0144-350 00 växel
kultur.fritid@odeshog.se
Enhetschef kultur/fritid
Britt-mari Johansson
0144-350 42
britt-mari.johansson@odeshog.se