Hyra sporthallarna
Sporthallarna i Lysingskolan och Fridtjuv Bergskolan hyrs ut efter skoltid och lovdagar.
Boka och gör din bokningsförfrågan direkt i vårt bokningssystem
Kort info om ombyggnationen i sporthallen på Lysingskolan
Entré till sporthallen är från och med nu vid den övre entrén (läktaren) och kommer att vara det under hela byggtiden. Hallen kan endast nås denna väg. Byte av skor sker innanför entrén.
Kod och tagg fungerar som vanligt, förutom att det inte går att lägga in en kod för de som kommer efter ledaren.
Vi kommer att byta ut taggarna efterhand för att även denna funktion ska fungera.
Duscharna är inte tillgängliga, utan man får duscha hemma efter sin träningstid.
Sporthallen är begränsad till ett maxantal på 50 personer.
Utrymning sker vid entré läktare samt via dörr i fasad vid läktare.
En tillfällig vägg kommer att byggas upp mot befintliga trapphus och förråd för att sporthall ska kunna nyttjas.
Hyreskostnad
Lysingskolan hel hall 120 kr/tim
FridtJuv Berg övre hall 90 kr/tim
Fridtjuv Berg nedre hall 90 kr/tim
Bastubad 50:-/gång
Ungdomsföreningar har 30 procent hyresbidrag.
Bokade tider faktureras fyra gånger per år.
Nyckeltagg
Sporthallen/gymnastiksalarna öppnas med hjälp av en tagg, som vid första bokningen hämtas/kvitteras ut på fritidsförvaltningen (biblioteket).
Taggen styr öppning, lyse och ventilation.
15 min innan sin tid kan man öppna dörren. Lyset släcks 15 min efter sin bokade tid.
Ledaren/bokaren måste dra sin tagg + kod för att öppna dörren.
FÖr att aktivera gruppkod måste ledaren drar sin tagg + kod + *gruppkod*,
(ev måste ledare slå gruppkoden för att komma in). Detta måste göras varje gång.
Vid arrangemang när man vill att dörren ska vara öppen. Ledaren drar sin tagg + kod + **. Dörren står öppen till tidens slut. Vill man stänga dörren, drar man taggen + *0*.
OBS! kom ihåg att man måste göra detta på båda dörrarna vad gäller sporthallen.
En ny tagg kostar 150:-. Taggen är personlig.
Kod
Vid enstaka bokningar kan man få en kod som gäller för den tiden man bokat. Skickas med bokningsbekräftelsen. Du slår den fyrsiffriga kod direkt på displayen vid dörren.
Efter varje hyrestillfälle
- Efter bokningstidens slut ska ansvarig ledare se till att lokal eller anläggning återställs i ursprungligt skick. Ledare ansvarar också för att fönster är stängda, belysning släckt (i förekommande fall), vattenkranar är avstängda och att dörrar stängs och går i lås.
- Lokalen/anläggningen ska vara grovstädad och iordningställd då kunden lämnar den. I de fall lokalen har läktare ska även den grovstädas. Om detta inte följs kan hyresgästen komma att debiteras för merkostnaden. Kom ihåg att även städa gästande lags omklädningsrum! Med grovstädning menas; undan plockning/upptorkning av tomglas, papper, muggar, påsar, schampo, tvål och dylikt.
- Hyresgästen har ansvar för att all utrustning återställs på avsedd plats efter hyrestidens slut. Idrottsbänkar ska återställas/hängas upp på avsedda bänkkonsoler (i de fall det finns konsoler i lokalen) för att underlätta för lokalvården.
- Utrymningsvägar får inte blockeras under hyrestiden eller efter avslutad bokning!
Allmäna regler
Vid arrangemang
- Arrangemang bör om möjligt bokas i samband med att säsongsbokningen. Om inte detta är möjligt ska bokning ske senast 14 dagar före aktuellt arrangemang. Med arrangemang avses;
- Tävlingsmatcher i den för hallarna avsedda verksamheter
- Publika turneringar och tävlingar
- Konserter, teaterföreställningar - Bokningar för arrangemang har företräde och bryter ordinarie bokning. Kultur- och fritidsenheten äger, med hänsyn till ordinarie verksamhet, rätt att begränsa antalet arrangemang vid respektive anläggning.
Undantag är så kallad interna arrangemang exempelvis träningsturneringar, utbildningar med mera. Den typen av arrangemang bryter inte annan bokning och kan endast bokas på lediga tider. Förberedelsetid inför arrangemang ska så långt som möjligt förläggas utanför verksamhetstid.
Bokning
- Bokad tid får inte överlåtas i andra hand.
- Avbokning av tider ska göras senast 3 dagar före aktuell dag, Vid senare avbeställning utgår full avgift. Avbokning av arrangemang måste ske minst 14 dagar före bokad tid.
- Kommunen ansvarar inte för hyresgästens/deltagarnas personliga eller föreningsägda (motsvarande) tillhörigheter. Var uppmärksam mot stölder!
- Skulle skada uppkomma på lokaler eller inredning genom hyresgästen eller de närvarandes vållande är hyresgästen ersättningsskyldig.
- Hyresgästen har ansvar för deltagare och publik samt svarar för att kommunens riktlinjer för lokaluthyrning och övriga anvisningar följs.
Hyresgästens ansvar
- Hyresgästen/ledaren ansvarar för att samtliga närvarande i lokalen följer bokningsmeddelandet och ordningsreglerna. Alla som vistas i lokalen/anläggning ska vara aktsam med fast inredning och övrig utrustning i lokalen. Inträffade skador eller fel ska detta anmälas snarast till fritidsförvaltningen.
- Kommunen ansvarar inte för hyresgästens/deltagarnas personliga eller föreningsägda (motsvarande) tillhörigheter. Var uppmärksam mot stölder!
- Skulle skada uppkomma på lokaler eller inredning genom hyresgästen eller de närvarandes vållande är hyresgästen ersättningsskyldig.
- Hyresgästen har ansvar för deltagare och publik samt svarar för att kommunens riktlinjer för lokaluthyrning och övriga anvisningar följs. Bryter hyresgästen mot villkor och regler för bokning, äger kommunen rätt att, efter skriftlig varning, säga upp bokningen med omedelbar verkan.
Detta kan även komma att ske om hyresgästen inte betalar sina fakturor i tid. - Om hyresgästen utlöser larm eller påkallar jour på grund av vårdslöshet eller genom att gällande rutiner inte följs, får kunden svara för eventuell utryckningskostnad (1000 kronor).
Alkohol och tobak
- Nyttjande av alkohol är inte tillåtet i de lokaler som omfattas av kommunens lokaluthyrning.
- Tobaksrökning är inte tillåtet i kommunens lokaler. Dessutom gäller tobakslagen som reglerar att rökning inte får ske utomhus inom skolområdet.
Övrigt
- Djur får inte medföras eller vistas i sporthallaren/gymnastiksalarna.
- Tänk på att fotografering, video/filmupptagning inte får ske utan den enskildes/vårdnadshavares samtycke!
- Kommunen tillämpar sopsortering. Lägg därför sopor på rätt ställe. Vid arrangemang/matcher i sporthallen, sätt ner de sorterade soporna vid entrén (omklädningsrummen). Plåtburkar i en säck och brännbart i en säck som knyts ihop. Om skräpet är osorterat, har kultur- oc fritidsenheten rätt att lägga på en avgift på hyreskostnaden (500 kronor/tim)
Prioriteringslista för sporthallarna
2. Föreningar och organisationer som driver inomhusidrotter med seriespel
3. Föreningar och organisationer som driver ungdomsverksamhet. (företrädelsevis gruppverksamhet)
4. Föreningar och organisationer vilka önska driva gruppverksamhet.
5. Övrig föreningsverksamhet. (Ej korpföreningar)
6. Korpföreningar och enskilda vilka önskar driva gruppverksamhet
7. Korpföreningar och enskilda vilka önskar spela badminton, tennis med mera.
”Etablerade inomhusidrotter före ”etablerade” utomhusidrotter.
Brandskydd
Särskild rutin vid övernattning
Räddningstjänsten i Ödeshög kommun vill att man i god tid ringer och anmäler om man ska övernatta i kommunens sporthallar. Rutinen är obligatorisk för tillfälliga hyresgäster och för kommunens egen verksamhet. 0144-351 00
Checklista för brandskyddet
Du som ledare/hyresgäst ansvarar för vissa delar i brandskyddet när ni hyr Ödeshögs kommuns lokaler.
Innan lokalen används – kontrollera eller se till att;
- Ta del av skriftliga utrymningsplaner, ordningsregler och släckutrustningInte ta in fler gäster än vad lokalen/erna är godkända för.
- Kontrollera att utrymningsvägar är markerade och upplåsta.
- Se till att utrymningsvägarna inte blockeras med idrottsmaterial, bord, stolar, kläder med mera.
- Kontrollera att utrymningsvägarna är framkomliga även vintertid.
- Informera gruppen/dina gäster om var utrymningsvägarna finns.
- Kontrollera var släckutrustning finns och att du/ni kan hantera den.
- I förekommande fall se till att placera ljus och marschaller på säker plats.
- Informera att samtliga av kommunens lokaler är rökfria (Gäller även skolområde).
- Bestäm och informera om uppsamlingsplats vid eventuell brand.
Innan lokalen lämnas – se till att; - Dörrar och fönster är stängda och låsta/reglade.
- I förekommande fall se till att levande ljus och marschaller är släckta.
- I förekommande fall se till att spisar, diskmaskiner, kaffekokare och dylikt är avstängda.
- Sopsäckar eller annat brännbart material får endast lämnas på avsedda platser.
Om det börjar brinna
Rädda - Rädda liv som är i uppenbar fara men utsätt dig inte för risker
- Utrym lokalen, stäng fönster och dörrar
- Bege dig till uppsamlingsplats
Varna - Varna andra som hotas av branden
- Ropa när du är på väg ut
Larma - SOS på telefonnummer 112
- Utlös brandlarm om det finns
- Möt om möjligt Räddningstjänsten och visa närmaste vägen till branden
Släcka - Om det går – försök att släcka – men ta inga onödiga risker
- Använd släckutrustning
Kontaktuppgifter
Felanmälan fastighet, kväll/helg 011-14 96 40
Kultur- och fritidskontoret
Besöksadress: Kommunkontoret, Stora Torget 3, Ödeshög
0144-350 00 växel
kultur.fritid@odeshog.se
Enhetschef kultur/fritid
Britt-mari Johansson
0144-350 42
britt-mari.johansson@odeshog.se