Lotteritillstånd
För att få sälja lotter krävs oftast ett lotteritillstånd.
Vem kan få tillstånd och när krävs tillstånd?
Reglerna för lotterier finns i lotterilagen (1994:1000). Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd.
Ett lotteri är en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre belopp än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Tillstånd kan i princip bara beviljas ideella föreningar med allmännyttig verksamhet. För att få ett tillstånd är det alltså inte tillräckligt att lotteriets avkastning går till välgörande ändamål.
Vissa tillståndsfria lotterier
Vem som helst får dock tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning. Med offentlig tillställning menas:
- tävlingar och uppvisningar i sport och idrott
- danstillställningar
- tivolinöjen och festtåg
- marknader och mässor
Ansökan
Den förening som ska ansöka om registrering för lotteriverksamhet eller tillstånd för att ordna ett enskilt lotteri, måste fatta beslut om det på ett styrelsemöte. På mötet ska också en lotteriföreståndare utses.
När beslutet är fattat av styrelsen, ska dessa handlingar skickas eller lämnas till kommunen:
- ansökningsblankett med övre halvan ifylld (glöm inte att skriva under ansökan!)
- föreningens stadgar
- verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret
- utdrag ur protokoll från ovan nämnda styrelsemöte
Kommunen tar ut en avgift på 300 kronor för registrering av tillstånd.
Redovisning
Föreningen ska varje år lämna redovisningar över sina lotterier till den lotterikontrollant som utsetts för lotteriet.
Kontrollanten ska meddelas och delta när det startas nya lotterier. Årsredovisningen för lotteriet ska vara hos kultur- och fritidenheten senast vid slutet av april månad följande år.
Enhetschef kultur/fritid
Britt-mari Johansson
0144-350 42
britt-mari.johansson@odeshog.se