Omsorg och stöd
- Akut hjälp och krisstöd
- Dödsfall och begravning
- Ekonomi och pengar
- Familj, barn och ungdom
- Funktionsnedsättning
- Gör en insats - uppdrag
- Hemlöshet
- Lokala värdighetsgarantier
- Måltider inom vård och omsorg
- Nyanländ i kommunen
- Psykisk ohälsa
- Sjukvård och tandvård
- Skadligt bruk och beroende
- Transport
- Trygg och säker
- Äldre
Avgifter för vård och omsorgsinsatser
Kommunen tar ut en avgift för din omsorg och service. Här kan du läsa om vad din avgift blir och hur den beräknas.
Du betalar avgift för till exempel hemtjänstinsatser, trygghetslarm och omsorg i särskilt boende samt korttidsboende.
Hur mycket du får betala beror på vilka insatser du beviljats samt vilken betalningsförmåga du har. Därmed kan personer med samma beviljade insatser betala olika avgifter för dessa.
För att kunna göra en bedömning av din betalningsförmåga behöver vi information om dina inkomster och utgifter.
Blankett för att lämna dessa uppgifter (uppgifter för beräkning av vård-och omsorgsavgifter) skickas ut till dig i samband med att du startar upp dina insatser från kommunen samt vid varje årsskifte.
Ett avgiftsbeslut fattas för de som får biståndsbeslut om insats inom äldreomsorgen eller om hemsjukvård. I samband med beviljad insats får den enskilde möjlighet att inkomma med uppgifter om att inkomstpröva sin avgift.
Så beräknas din avgift
För att få fram din avgift görs en beräkning på alla dina inkomster och utgifter. Till dina inkomster räknas till exempel lön, pension, bostadstillägg, sjukersättning, ränteinkomster på banken, samt utdelning och vinster på aktier och fonder. Till dina utgifter räknas din boendekostnad samt beräknade levnadskostnader.
Minimibelopp
Minimibeloppet som du kan få regleras i socialtjänstlagen. Minimibeloppet ska täcka normala kostnader för livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, dagstidningar, telefon, hemförsäkring, öppen hälso- och sjukvård, tandvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd och läkemedel.
Förbehållsbelopp
Förbehållsbelopp är det belopp som räknas bort från dina inkomster, innan kommunen tar ut en avgift för dina insatser. Förbehållsbeloppet består av minimibelopp och boendekostnad, och eventuella individuella tillägg/avdrag.
Avgiftsutrymme
Avgiftsutrymmet är det belopp som din avgift baseras på. När vi lagt ihop alla inkomster och dragit ifrån alla utgifter får vi fram en summa som kallas avgiftsutrymme. Om avgiftsutrymmet är 0 kr eller mindre, tas ingen avgift ut.
Fyll i en inkomstförfrågan
För att vi ska kunna räkna ut din avgift behöver du fylla i en inkomstförfrågan.
Du kommer att få en blankett för inkomstförfrågan hemskickad till dig.
Avgiftsberäkning gäller från och med den månad du skickar in blanketten och bilagor. Om du väljer att inte att lämna uppgifter betalar du full avgift enligt kommunens taxa. Är du gift så räknas era inkomster samman och delas på var och en.
Om dina uppgifter ändras
Om dina inkomster eller utgifter ändras ska du meddela det till avgiftshandläggre, genom att skicka in en ny inkomstförfrågan. Vi ändrar sedan avgiften efter att du fått ett nytt beslut.
Avgifter 2024
Läs mer om avgifter 2024 i dokumentet (länk till pdf inom kort)
Räkna ut din avgift
Om du vill beräkna hur stor kostnaden blir för dig med insatser från vård och omsorg kan du använda vår e-tjänst (publiceras inom kort)
Hemtjänst
Du betalar för de timmar som hemtjänsten utför hos dig. Avgiften kan därför variera mellan månaderna.
Trygghetslarm
För trygghetslarmet betalar du en avgift varje månad, oavsett om du skulle vara bortrest under några dagar.
Särskilt boende
Du som beviljats särskilt boende betalar för hyra, matabonnemang, omvårdnadsavgift och förbrukningsmaterial.
När du flyttar till särskilt boende kan det innebära dubbla boendekostnader under en övergångstid. Du kan eventuellt få lägre avgift på omvårdnad under de två första månaderna.
Betalningsvillkor
Faktura skickas ut före den 15:e varje månad med förfallodatum den sista i samma månad. Fakturan avrundas till hela kronor. Möjlighet till betalning via e-faktura eller autogiro finns.
Ödeshögs kommun debiterar sina avgifter inom äldreomsorgen i efterskott, detta gäller såväl hyresavgifter i särskilt boende och trygghetsboende samt avgifter för omvårdnads -och serviceinsatser i ordinärt boende och i särskilt boende.
Frågor kring fakturan besvaras av avgiftshandläggare.
Frågor gällande betalningar, påminnelseavgifter, inkassoärenden samt frågor gällande autogiro, e-faktura med mera besvaras av ekonomiavdelningen.
Lägsta belopp för fakturering är 30 kr, vid lägre summa överförs avgiften till nästkommande månad.
Läs mer om betala faktura till Ödeshögs kommun
Autogiro
Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt, du behöver bara se till att du har tillräckligt med pengar på ditt konto. Du får en avi där det står hur mycket du ska betala och vilken dag banken gör betalningen.
Läs mer om betala faktura till Ödeshögs kommun
Uppehåll av insats
Vid frånvaro i särskilt boende som överstiger 1 dygn görs avdrag med 1/30 av kostavgiften per frånvarodygn.
Felaktiga uppgifter
Kommunen har rätt att ta ut retroaktiv avgift upp till tre år bakåt om det framkommer att felaktiga uppgifter lämnats.
Retroaktiv avgift ut från tillfället, uppgiften ändrats, dock längst ett år tillbaka.
Bostadstillägg för pensionärer
Bostadstillägg för pensionärer söker du hos Pensionsmyndigheten.
Läs mer på pensionsmyndighetens webbplats
Överklaga
Om du inte är nöjd med ett avgiftsbeslut kan du överklaga.
Avgiftshandläggare
Sabina Spörk
0144-350 11
reception.voo@odeshog.se
Hanna Rydell
0144-350 55
reception.voo@odeshog.se
Ekonomiassistent
Christer Svensson
0144-350 22
christer.svensson@odeshog.se
Ekonom
Mona Johansson
0144-35026
mona.johansson@odeshog.se