Kommun och politik
- Agenda 2030
- Aktuella beslut i korthet
- Diarium och arkiv
- Flytta hit eller nyinflyttad
- För dig som är förtroendevald
- Gifta sig - borgerlig vigsel
- Kommunens organisation
- Kommunfakta
- Konsumentvägledning
- Kontakta oss
- Personuppgifter och dataskydd
- Politik och demokrati
- Press och kommunikation
- Självservice
- Överklaga beslut, rättsäkerhet
Visselblåsning
Ödeshögs kommuns visselblåsarfunktion är en särskild kanal som har inrättats för att underlätta för visselblåsare att rapportera om oegentligheter eller andra allvarliga missförhållanden inom Ödeshögs kommun.
Visselblåsarfunktion
Så kallade visselblåsare spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens. Ödeshögs kommuns interna rapporteringskanal är ett led i organisationens arbete med att förebygga och upptäcka missförhållanden samt att skydda visselblåsare, som rapporterar om missförhållanden. Via Ödeshögs kommuns interna rapporteringskanal kan visselblåsare rapportera om
missförhållanden och oegentligheter inom Ödeshögs kommun, utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser.
En nuvarande eller före detta anställd eller förtroendevald i Ödeshögs kommun och dess bolag kan anmäla misstankar om allvarliga oegentligheter som rör kommunens och dess bolags verksamheter.
Vad kan anmälas?
En visselblåsning kan avse misstankar om eller information kring missförhållanden inom Ödeshögs kommun och/eller dess bolag som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Anmälningen ska handla om ett arbetsrelaterat sammanhang och kan till exempel avse allvarliga oegentligheter som mutor, korruption, andra ekonomiska oegentligheter, jävsförhållanden, lagöverträdelser eller missförhållanden som påverkar enskildas liv och hälsa.
Visselblåsarfunktionen ska inte användas för att anmäla mindre förseelser eller allmänt missnöje och klagomål.
Vad ska inte rapporteras?
Rapporteringskanalerna ska inte användas för:
- Generella missnöjesyttringar. Sådana ärenden ska kommuniceras till närmaste chef
eller HR-funktionen. - Rapportering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter enligt
säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller annan information som rör nationell
Vem kan anmäla?
Visselblåsarfunktionen vänder sig till nuvarande eller före detta medarbetare och förtroendevalda i kommunen samt kommunens bolag. Av visselblåsarlagen framgår vilka personalkategorier som kan använda funktionen och vilka som omfattas av det lagstadgade skyddet mot repressalier.
Om du inte är anställd eller förtroendevald i Ödeshögs kommun eller dess bolag ska du istället använda andra kanaler för synpunkter, avvikelser eller felanmälningar, exempelvis via mejl till kommun@odeshog.se
Vad händer med anmälan?
Ödeshögs kommuns visselblåsarfunktion består av en extern mottagningsfunktion och en intern utredningsfunktion. Den externa mottagningsfunktionen består av ett anmälningsförfarande som tillhandahålls av tredje part och möjliggör anonymitet för anmälaren.
Visselblåsartjänst är helt fristående från Ödeshögs kommuns intranät och externa webbplats och kan motta rapporter dygnet runt. Den rapporterande personen kan välja att rapportera anonymt eller att framträda med sina
personuppgifter. Ingen kontoregistrering behövs för att göra en rapport, men det underlättar vidare utredning av ärendet och/eller uppföljning av ärendets status. För att säkerställa den rapporterande personens anonymitet sparas inte IP-adresser eller annan metadata. Systemet skyddar även rapporten och eventuella uppgifter om den eller de personer vars identitet framgår i rapporten.
När anmälan kommer vidare till kommunen diarieförs det och hanteras i enlighet med lagstiftning. Namn och andra personuppgifter avseende den som lämnar anmälan omfattas av sekretess. Övriga uppgifter får bedömas i varje enskilt fall om de kan omfattas av sekretess. Den som anmäler behöver inte lämna namn och personuppgifter för att anmälan ska utredas. Men om anmälaren vill ha återkoppling krävs det kontaktuppgifter.
Att tänka på vid anmälan
- Tänk på att skriva din information så detaljerat och korrekt som möjligt. I beskrivningen bör du skilja på vad du vet och vad du tror.
- Vilken/vilka nämnder, bolag eller övriga verksamheter inom Ödeshögs kommuns koncern berörs av din anmälan?
- Vem/vilka avser anmälan?
- När skedde händelsen som du vill anmäla?
Hur går rapportering till?
1. En rapport lämnas in genom att den som vill rapportera fyller i ett elektroniskt formulär i KPMGs Visselblåsartjänst. Rapportering kan även göras via telefonsvar: 0771401602. Via KPMGs Visselblåsartjänst eller telefonsvar kan den rapporterande personen även begära att få rapportera vid ett fysiskt möte.
2. Om den rapporterande personen önskar föra fortsatt dialog och/eller följa status i ärendet tilldelas den rapporterande personen ett unikt ärendenummer och lösenord för att kunna följa ärendet KPMGs Visselblåsartjänst. Uppgifterna behöver sparas på ett säkert sätt.
3. KPMG ABs mottagningsenhet tar emot ärendet (och bekräftar mottagandet om den som rapporterat skapat ett konto för vidare kontakt eller lämnat kontaktuppgifter på annat sätt).
4. KPMG ABs mottagningsenhet gör en initial bedömning av ärendet.
5. Rapporten och den initiala bedömningen vidarebefordras till de inom Ödeshögs kommun förutbestämda kontaktpersonerna för vidare hantering och åtgärdsplanering. KPMG AB säkerställer att en rapport inte vidarebefordras till någon inom Ödeshögs kommun som berörs av rapporten.
6. Ödeshögs kommun beslutar om eventuella åtgärder.
7. Återkoppling lämnas till den som rapporterat, om personen skapat ett konto eller lämnat kontaktuppgifter på annat sätt.
Gör din anmälan i visselblåsarformuläret via vår självserviceportal
Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se