Lägenhetsregistret
Riksdagen har beslutat att uppgifter om alla Sveriges bostäder ska registreras. Lägenhetsregistret används för folkbokföring.
Syftet med lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Uppgift om vem som bor i lägenheten finns inte i lägenhetsregistret utan registret innehåller grundläggande information om bostaden, bland annat uppgifter om area, antal rum och kökstyp.
Fastighetsägarens roll
Det är fastighetsägarens ansvar att rapportera in uppgifterna till kommunen. Uppgifterna ska lämnas senast en månad efter att förändringen har skett. Uppgifter lämnas in vid:
- Nybyggnad
- Ändrad användning
- Sammanslagning/delning
- Rivning
Eftersom uppgifterna som ska rapporteras är olika för småhus/fritidshus och flerbostadshus/specialbostäder finns två olika blanketter, se under relaterad information nedan.
De flesta småhus innehåller bara en bostad och då behöver fastighetsägarna inte rapportera in uppgifter utan dessa hämtas från fastighetsregistret.
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Nämndsekreterare
Mari Bäckström
0144-351 14
mari.backstrom@odeshog.se