Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Socialnämndens beslut i korthet i november
Information från verksamheten och budgetuppföljning. Det var några av de ärenden som behandlades på socialnämndens möte i november.
Här kommer ett referat efter socialnämndens sammanträde. Referatet innehåller endast ett begränsat urval av ärenden. Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser och protokoll där yrkanden och reservationer framgår, finns tillgängliga här: Möten, handlingar och protokoll
Information från verksamheten
Socialchef Åke Wännman informerar om projektet Attraktivare arbetsplats Vård och omsorg
som syftar till att öka attraktiviteten till vård och omsorgsyrkena.
Det informeras också om att MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska, Tommy Hallén kommer byta arbetsgivare inom snar framtid och att ny MAS, Britt Strömbäck, tillträder i januari. Ny MAS kommer i sin tjänst även att ha en roll som processledare inom Nära vård.
Det informeras om att personalsituationen inom vård och omsorg är ansträngd och frågor ställs av närvarande till Åke Wännman om personalsituationen som besvaras.
Nya ledamöter och ersättare - information
Det informeras om att kommunfullmäktige på sitt senaste sammanträde valt in Ove Bäck (C) och Barbro Landstedt (KD) till ersättare samt Margoth Petersson (KD) till ordinarie ledamot i socialnämnden. Socialnämndens ordförande hälsar samtliga välkomna.
Strategi suicidprevention
Strategin utgår från det nationella handlingsprogrammet och har förankrats i samverkan och dialog mellan regionala och lokala parter i Östergötland. Strategin är tänkt att utgöra en gemensam vägvisare för det suicidpreventiva arbetet i Östergötlands län. Samtidigt ger den möjlighet till anpassning till parternas lokala
lägesbilder och behov i planeringen av aktiviteter.
Remiss - Handlingsplan för ökad digital mognad
Socialnämnden beslutar om följande yttrande på samhällsbyggnadsnämndens remiss:
Socialnämndens verksamheter önskar instruktioner för hur
digitaliseringsmålen ska uppfyllas, kunskapen hos verksamhetens personal är varierad på alla nivåer. Önskemål finns om utbildning i grundläggande kunskaper i att hantera datorer och grundläggande program. Socialnämndens
verksamheter är medvetna om hur mycket resurser det skulle krävas för att utbilda personal i grundkunskaper men att detta trots allt måste tas i beaktande när beslut om digitaliseringsstrategin fattas.
Förslag på sammanträdesschema 2022
Varje år ska nämnden fatta beslut om kommande års datum för sammanträden. Det har beslutats om sju datum för nämndsammanträde, elva datum för arbetsutskottets sammanträden och fyra datum för Rådet för äldre och
funktionshindrades sammanträden.
Datumen för nämndens sammanträden – 1 februari, 5 april, 7 juni, 6 september, 11
oktober, 1 november och 6 december.
Datumen för arbetsutskottets sammanträden – 18 januari, 1 februari, 15 mars, 5 april,
10 maj, 7 juni, 16 augusti, 6 september, 11 oktober, 1 november 6 december
Datum för Rådet för äldre och funktionsnedsattas sammanträden – 1 februari, 7 juni,
6 september, 1 november
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se
Socialchef
Christina Blom
0144-351 26
christina.blom@odeshog.se
Socialförvaltningen
Nämndsekreterare/utredare
Karin Wissman
0144-350 36
karin.wissman@odeshog.se