Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Socialnämndens beslut i korthet i september
Information från verksamheten, budgetuppföljning, avrapportering av projekt. Det var några av de ärenden som behandlades på socialnämndens möte i september.
Information från verksamheten
Socialchef Åke Wännman informerar att personalsituationen varit ansträngd under sommaren och att åtgärder ska vidtas till nästa år. En del personal har varit hemma för COVID-smitta, få brukare har varit smittade. Ett ärende har uppkommit kring äldreomsorgens bemanning under natt som inkom till IVO, ärendet lades och överlämnade hanteringen av ärendet till Ödeshögs kommun.
Vissa svårigheter har funnits i form av sjukskrivningar bland chefer, arbetet med att åtgärda problemen fortskrider.
Det planerade öppet hus på Solgårdens äldrecentrum kommer troligen skjutas fram i tiden med anledning av smittläget och nya direktiv.
Socialkontoret har fungerat bra under sommaren, det har genomförts ett flertal omhändertaganden som medfört belastning.
Nämndsekreterare Pouya Gazerzadeh informerar att kommunstyrelsen antagit en ny informationshanteringsplan och att socialnämndens verksamheter ska liksom övriga förvaltningar övergå till digital arkivering. Dessa beslut kommer påverka socialnämndens verksamheter i betydande grad.
Budgetuppföljning - Socialnämnden 2022
Nationella uppföljningar och jämförelser av kommunens vård- och omsorgsverksamhet, brukar visa att Ödeshög producerar en god kvalitet till förhållandevis låga kostnader. Senaste åren har dock påverkats i hög utsträckning av Corona-pandemin, vilket gör det svårt att bedöma resultat både avseende ekonomi och kvalitet. Exempelvis har vi haft stora kostnader för personal, skyddsutrustning etc men också stora intäkter via statsbidrag. Detta gäller således både äldreomsorg och LSS-verksamheten.
Äldreomsorgen har också haft betydande problem att rekrytera personal och semestervikarier.
Individ-och familjeomsorgen har genomfört ett framgångsrikt effektiviseringsarbete och verksamheten var vid årsskiftet i nivå med tilldelad budget. Noterbart är dock att placeringar av framförallt barn- och unga ökat under året och IFO redovisar i dagsläget åter underskott.
Attraktivare arbetsplats vård och omsorg
Projektledare David Siivonen informerar om hur projektet för attraktivare arbetsplats inom kommunens vård- och omsorgsverksamhet fortgår. Beskrivningar av delprojekt och deras mål görs, hur de genomförts och vad resultatet av en del av dessa delprojekt blivit. Kostnadsberäkningar presenteras muntligt över eventuella permanenta satsningar på vissa delprojekt.
Förslag presenteras på test av en del delprojekt med målsättningar och risker.
Ödeshögs kommun
Besöksadress: Stora torget 3, 599 80 Ödeshög
Postadress: Ödeshögs kommun, 599 80 Ödeshög
0144-350 00 växel
kommun@odeshog.se
Socialchef
Åke Wännman
0144-351 26
ake.wannman@odeshog.se
Socialförvaltningen
Nämndsekreterare/utredare
Karin Wissman
0144-350 36
karin.wissman@odeshog.se