Flera kontaktvägar till kommunen

Dina erfarenheter, synpunkter och förslag är viktiga och vi vill ha en bra dialog med dig som bor och verkar i vår kommun. Det ger oss möjligheter att förbättra vår verksamhet. Det finns olika vägar för att kontakta kommunen. Här förklarar och länkar vi till våra kontaktuppgifter, medborgarförslag, synpunktsformulär och felanmälan. Välkommen att höra av dig!
Kontakta oss
Du kan kontakta oss som arbetar i Ödeshögs kommun genom att ringa till oss, skriva brev eller e-post. Du kan också komma och besöka oss.
Kontaktuppgifter till kommunen
Lämna en synpunkt
Dina åsikter är värdefulla för oss. De ger oss möjlighet att ständigt kunna förbättras.
Du kan lämna synpunkter eller klagomål i ett formulär. Tjänsten kräver ingen inloggning och du kan vara anonym om du önskar, men då kan vi inte ge dig någon återkoppling om du önskar det.
Felanmälan- kommunens utemiljö
Ibland upptäcker du fel innan vi gör det. Gör din felanmälan på webben. Här kan du anmäla fel och brister i den miljö som kommunen ansvarar för. Det kan gälla till exempel ej fungerande gatubelysning, skador i gator eller gångbanor, skymd sikt med mera. Någon återkoppling på din felanmälan görs inte utan vi hanterat detta i den löpande driften.
Medborgarförslag
Du som är folkbokförd i Ödeshögs kommun får lämna medborgarförslag till kommunfullmäktige. Även barn och unga får lämna förslag. Föreningar, organisationer eller andra sammanslutningar har inte förslagsrätt.
Förslaget ska handla om kommunens verksamhet, alltså det som kommunen kan besluta om. Det är bland annat stadsplanering, miljö, turism, näringsliv, socialtjänst, äldreomsorg, barnomsorg och skola samt kultur- och fritidsverksamhet.
Nya riktlinjer för medborgarförslag
Ödeshögs kommun har beslutat om riktlinjer för bedömning och hantering av inkomna medborgarförslag. För att vara säker på att ditt förslag godkänns och får gå vidare för beredning och beslut rekommenderar vi att du läser dessa.
Läs mer om riktlinjer och hur du gör för att lämna ett medborgarförslag.