Den här nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Nytt planeringsverktyg inom vård och omsorg- projekt Lifecare aktivitetsplanering
Gruppbostaden, korttidsenheten och avdelning Cyklamen kommer under 2024 att testa ett nytt planeringsverktyg. Syftet är att få svar på frågan om ett mer självstyrande arbetssätt med stöd av det nya planeringsverktyget kan ge en bättre omvårdnad och arbetsmiljö. Projektet på avdelningarna startar under januari.
Projektplanering
Under hösten 2023 har en projektgrupp bestående av representanter för avdelningarna, Kommunal, planerare och koordinator Välfärdsteknik tagit fram rutiner och lathundar. Vi planerar att gå igång pilotprojektet på gruppbostaden den 11 januari. Korttidsenheten och Cyklamen startar med aktivitetsplaneringen i slutet av januari, preliminärt 24 och 25 januari. Vi kommer att kontinuerligt utvärdera verktyget och arbetssätt under pilotperioden som sträcker sig över större delar av 2024.
Vad innebär arbetssättet för personalen?
För personalen på gruppbostaden innebär förändringen att de kommer arbeta med ett digitalt verktyg för planering av vardagen.
På korttidsenheten och avdelning Cyklamen som idag använder ett digitalt verktyg kommer skillnaden vara att enheterna själva planerar sin arbetsdag istället för planerare.
Förhoppningen är också att det nya verktyget ska vara smidigare och minska den digitala stressen.
Vad innebär aktivitetsplaneringen för boende och brukare?
För den som bor på eller är anhörig till en boende på en av enheterna innebär detta ingen skillnad i den hjälp och service som ges. Förhoppningen är att personalen ska kunna vara mer självstyrande och behovsorienterad i sitt arbetssätt.
Frågor:
Har du frågor eller funderingar om pilotprojektet är du välkommen att höra av dig till
Projektledare Lars-Gunnar Almén
lars-gunnar.almen@odeshog.se
070-67 35 061
Enhetschef Åsa Johansson
asa.johansson@odeshog.se
0144-351 70
Enhetschef David Siivonen
david.siivonen@odeshog.se
0144-350 29